Zijn er boeken en/of films over ontstane relaties tussen joden in concentratiekampen en hun bewakers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Behalve hun seksualiteit maakten ook zwangerschap en moederschap vrouwen kwetsbaar. Felicja Karay laat in haar onderzoek naar de sociale structuur van Poolse werkkampen zien dat kamp-romances voor vrouwen riskant waren, omdat zij een zwangerschap met de dood moesten bekopen. Wie een kind had of zichtbaar zwanger was, werd in Auschwitz direct naar de gaskamer gestuurd. Dit stuk komt uit een boekbespreking op NRC boeken; 'ieder zijn eigen reis naar de dood'.
Het hebben van een relatie met een bewaker moet voor een joodse vrouw al levensgevaarlijk zijn geweest. Op de eerste plaats stond het overleven. Zijn er romatische relaties geweest in een dergelijke situatie met een grote ongelijkwaardigheid tussen de partners?, (gaat dan niet over verkrachting, wat ook voorkwam) Ik heb er nog nooit een boek of film over gezien. Ook mannelijke gevangenen kunnen relaties hebben gehad met bewakers. Er is inderdaad weinig over bekend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

zwartboek gaat over een relatie met een jood (carise van houten) en een nazi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sonnyboy is een mooie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schindler's list misschien, Amon krijgt daar in het kamp toch gevoelens voor zijn joodse huishoudster.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dame,
ben vrij aardig op de hoogte van die lectuurt weten zo gauw..,misschien kom ik nog ergens op dan hoor je't gelijk !
In concentratiekampen met 'n straf of erger regime was overleven 't enige wat telde ! Hoewel joden en anderen die daar zaten wel als unter menschen werden gekwalificeerd waren afhankelijke relaties natuurlijk wel aan de orde van de dag !
Zelfs de einsatzkommando's gaven vaak mooie jodinnen geen standaard behandeling..!!
Maar echte relaties zal gebeurd zijn maar was zeker in die tijdsgeest niet iets om via'n boek aan de wereld te laten weten,vermoed dat ze andere prioriteiten hadden..
Waar je wel'ns naar kan zoeken is epistels over 'n duitse gouverneur-generaal Hans Frank ; deze man deed alles en meer wat god verboden had
Zijn zoon heeft'n boek over'm geschreven : Vader,ik haat je .
Misschien hij of relaties van'm , in die hoek zit je wel goeg,denk ik !
Hij was de bruutste GG die Hitler had,zeer wreed en narcistisch,verbood de bevolking van Pruisen te evacueren,maar wist zelf niet hoe snel hij weg moest komen toen iwan bijna op de stoep stond..

groet Simon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De heren officieren hadden regelmatig feesten in het kamp of daar buiten.
Op deze feesten wilden ze ook wel eens stevig van bil, daarom werden er jongen gevangen vrouwen gedwongen om sex te hebben met iedereen die het maar wilden.
Hier zijn zo af en toe langere relatie uit voor gekomen.

Dit gebeurden ook in de Japanse kampen
Het is bekend dat door zulken relatie diverse meisjes de gruwelen hebben overleefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De jongen in de gestreepte pyama, gaat over een zoon van een kampdirecteur die een vriendschapsrelatie krijgt met een jongetje uit het kamp.
Hij weet niet dat het een kamp is, hij vind het alleen vervelend dat er een hek tussen hen in zit.

Prachtig boek, ook voor jongeren goed te lezen!
Het is verfilmd als: The boy in the striped pyjamas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-in de film Kapò, word een kapo verlieft op een Russische krijgsgevangene
-in de film Schindlers List, word de kampcommandant van Płaszów (Amon Goeth) verlieft op een gevangene (waargebeurd)