Waarom staat er op de Protestantse kerken een haan op de toren? Wie is daarmee begonnen? Een leeg kruis, dat moet boven alles uitsteken!

Waarom een leeg kruis? Omdat het gekruisigd zijn van Jezus heilsgeschiedenis is, het is gebeurd, Hij is begraven en ook opgestaan. Dus een leeg kruis en een leeg graf onderstrepen mij de heilsgeschiedenis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Hey,

Nou weetje, het schijnt dus dat die hele haan niets met de kerk te maken heeft ;-) (dus ook niet met het verhaal dat de haan drie keer kraaide voor de zon opkwam, ookal gebruilken meeste mensen dit wel als verklaring).
De haan is altijd een windmolentje (weet even niet meer wat echte naam is). Hij laat ons zien waar de wind vandaan komt. Vroeger was dit belangrijk en was daar nog geen andere aparatuur voor. Om te zorgen dat hij genoeg wind ving en niet belemmerd werd door andere gebouwen, plaatste ze hem op het hoogste punt van de stad. En dat was vaak de kerktoren! (Overigens lang niet altijd protestants! Er zijn ook katholieke kerken met haan ;-)). Tegenwoordig hebben we hem niet meer nodig om te weten waar de wind vandaan komt, en daarom wordt hij op nieuw gebouwde kerken ook niet meer geplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
windvaan.

Andere antwoorden (2)

Ik weet het ook niet precies maar het heeft volgens mij te maken met petrus dat hij jezus 3 keer had verlogend en dat toen de haan is gaan kraaien ik denk dat het daar mee te maken heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Willem Wever is dit de reden:

"De haan siert protestantse kerken. Alleen op katholieke kerken van voor de reformatie is die soms te vinden.

Een haan kraait als de zon opkomt, bij het begin van de dag. Zo is de haan een teken van een nieuw begin. Wanneer iemand in Jezus Christus gaat geloven noemt de kerk dat ook een nieuw begin.

De volkswijsheid leert dat de haan de dominee aanmoedigt om heldhaftig tegen de stroom in te gaan, met zijn kop in de wind. Maar misschien staat de haan wel op de kerktoren omdat er anders geen kip naar de kerk komt!"

Overigens geeft wikipedia weer hele andere verklaringen:
"Een windhaan of weerhaan is een windwijzer in de vorm van een haan. Sommige torenhanen zitten op een windkruis en/of op een metalen bol. Ze worden vooral geplaatst op de spits van kerktorens.

De haan is traditioneel het attribuut van de apostel Petrus als verwijzing naar diens verloochening van Jezus en zijn berouw daarover (Markus 14:72). Na dit voorval verkondigde Petrus volgens de overlevering het christelijke geloof tot aan zijn dood. In die betekenis staat het dier ook vaak afgebeeld op biechtstoelen.[1] Andere verklaringen zeggen dat de haan alle kanten uit wijst, en dat gelovigen ook anderen in elke windrichting moeten bekeren, maar ook zou het je manen om niet met alle winden mee te draaien maar net als Petrus je verdere leven het christelijke geloof trouw te volgen.[2] De haan is ook als symbool voor Christus gebruikt: net als de haan met zijn kraaien het einde van de nacht en het begin van de dag verkondigt en de mensen wakker maakt, zo overwint Christus volgens deze interpretatie de nacht van de zonde en dood en wekt de mensen op richting het christelijk geloof en het eeuwige leven."

Maar hoe nu verder....?

Als je het zo belangrijk vindt zou je een actiegroep kunnen opstarten: 'weg met de haan!'. Stel een petitie op en verzamel zoveel mogelijk handtekeningen. Ga dan met de handtekeningenlijst en een aantal actievoerders naar de eigenaren van de kerken die een haan op de toren hebben staan en laat hen inzien dat ze respectloos bezig zijn.

Dat zal ze leren!