Hoe verliep de Vietnamorlog?

Kan iemand mij heel duidelijk uitleggen waardoor de vietnamoorlog ontstond, hoe hij verliepen en de gevolgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

De oorlog in Vietnam of Tweede Indochinese Oorlog, in het Westen meestal aangeduid als Vietnamoorlog en binnen Vietnam Amerikaanse Oorlog genoemd, was een oorlog tussen het op de Verenigde Staten georiënteerde Zuid-Vietnam en het op de Sovjet-Unie en China georiënteerde Noord-Vietnam.

Lees er alles over in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
frankrijk had vietnam als kolonie maar ze wilde zelfstandig worden amerika kwam de fransen helpen omdat ze niet wilde dat de commmunisten dat de vieetnamezen waren want de vs ws democratisch in het zuiden zaten toen de vs en fransen en in het noorden de vietnamkrijgers uiteindelijk verloren de fransen en vs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*ten tijde van de koude oorlog*
Amerika streed tegen het communisme. Vietnam wilde dekoloniseren en communistisch worden.
Amerika vond dit dus geen goed plan, en ging tegen de communisten in Vietnam strijden (Vietcong etc.).

De grootste reden van de VS om zich terug te trekken was dat de communisten sterker waren. Dit was vooral te merken toen de Vietcong een onverwachte aanval deed: het Tet-offensief.