Is er een land dat nog nooit bezet geweest is door een ander land?

Toegevoegd na 54 minuten:
met mijn vraag bedoel ik: welk land er nog nooit, vanaf dat het land bestaat, door een ander land bezet is geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Er zijn wel wat landen die nooit bezet zijn door een ander land. Maar het is een lastige vraag, aangezien de meeste landen(zoals wij ze nu kennen) vroeger bestonden in een andere vorm. Daarbij waren ze vaak onderdeel van een groter land, of een groter 'rijk'. Er zijn eigenlijk geen landen die al 10 eeuwen(ofzo) in hun huidige vorm bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een land recentelijk is ontstaan, komt het net uit bezetting, dus recent gevormde landen tellen sowieso al niet mee. Noem maar eens een ouder land dat nooit bezet zou zijn. Volgens mij is dat niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het land hoeft niet te komen uit een bezetting, maar uit een ander land. Maar zoals ik al zei, aangezien de meeste landen(in hun huidige vorm) pas een eeuw ofzo bestaan, is er geen goed antwoord hierop te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, toen ik dat schreef, wist ik al dat dat een beetje kort door de bocht was. Maar zo'n land dat zich afscheidt van een ander land, zonder dat er ooit een bezetting is geweest (lijkt me haast niet voorkomen, waarom waren ze anders bij dat land in de eerste plaats), is altijd nog betrokken geweest in oorlogen en bezettingen van dat grotere land. Je kunt wel zeggen, dat kleine land bestond toen nog niet. Maar de grond is dan wel bezet geweest. De mensen die er toen woonden en nu, hebben de bezetting ervaren. Het is deel van de geschiedenis van het land. En vaak had het kleinere land als onderdeel van het grotere land, ook al dezelfde naam. In 't kort: elk land is bezet geweest, of het nu als onafhankelijk land was, of als onderdeel van een groter land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom is dat grappig? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk gezegd vind ik dit antwoord niet zo goed, want er worden geen specifieke landen genoemd, die echt nog nooit bezet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als je goed leest, zeg ik dat het ook lastig te zeggen is, aangezien de landen zoals wij ze nu kennen, meestal nog niet zo lang bestaan. Maar als je graag een antwoord wil Montenegro. Bestaat pas sinds 2006.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het lastig is, maakt niet uit natuurlijk. Dit is GV en daar willen we duidelijke antwoorden :) Tja, Montenegro... Dat was al een onafhankelijk land in 1878 (en misschien ook al wel eerder, maar zo goed heb ik niet gekeken). Daarna werd het in de eerste wereldoorlog bezet door Oostenrijk-Hongarije en Duitsland. Vervolgens in de tweede door Italië. Vervolgens de Kroaten (in diezelfde oorlog).

Andere antwoorden (7)

Saudi arabie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bezet door Romeinen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de Ottomanen.
De VS.
En als ik er zo aan zit te denken heel de "nieuwe wereld"
Bijna heel afrika, ja in de koloniale tijd heeft Europa heel afrika onderworpen maar daarvoor was er geen spraken van landen in de moderne zin van het woord.

En er zijn nog veel meer landen die nooit helemaal zijn onderworpen maar wel deels.

Ik vind het een vage vraag misschien kun je je vraag wat meer uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van je eigen bron: "Italië viel in 1935 Ethiopië aan en wist het Ethiopische leger in 1936 te verslaan. In 1941 werd Ethiopië door de Britten op de Italianen veroverd en werd het weer onafhankelijk." Bezet door Italië dus.
Zweden (als staat)
Nieuw Zeeland (de Maori koninkrijken niet meegerekend)
Australie (als staat, de kolonisatie van Aboriginal gebieden niet meegerekend)
Canada (als staat)
de VS (als staat)
Zwitserland
IJsland
Oezbekistan (niet sinds het als land bestaat)
Azerbaidjan (niet sinds het als land bestaat)
Kazachstan (niet sinds het als land bestaat)
Kenya (niet sinds het als land bestaat)
Uganda (niet sinds het als land bestaat)
Malawi (niet sinds het als land bestaat)
Mali (niet sinds het als land bestaat)
Senegal (niet sinds het als land bestaat)
Burkina Faso (niet sinds het als land bestaat)
Israel (niet sinds het als land bestaat)
etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwitserland is bezet door Napoleon: http://nl.wikipedia.org/wiki/Helvetische_Republiek IJsland is in de 2e wereldoorlog onvrijwillig bezet door de Britten. Zweden is ten tijde van de Kalmar-unie bezet door Denemarken (herovering van Zweden door Christiaan II van Denemarken). http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalmarunie De rest weet je zelf wel wat er op aan te merken is.
servie rusland marokko china cyprus israel azerbeidjan armenie romanie japan verenigde staten canada ijsland zweden noorwegen denemarken finland estland letland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Servie: Servië viel onder Ottomaans (Turks) bestuur van 1459 tot 1804. Rusland: Napolen en Hitler hebben grote delen van Rusland bezet. De Japanners ook een klein stukje (Sachalin.) Marokko: Romeinen, Arabieren, Portugezen, Spanjaarden, Ottomanen, Fransen hebben allemaal Marokko bezet. China: Bezet door Mongolen, Japanners, Engelsen en Portugezen. Cyprus: Bezet door Turkije! Israël: Lees de Bijbel en je weet dat vele mogendheden dat land hebben bezet. Egyptenaren, Romeinen, Babyloniërs, weet ik veel wat. Azerbeidjan: Russen, Ottomanen, Perzen. Armenië: Ottomanen, Russen, Turken. Roemenië: De Romeinen zijn ermee begonnen (de naam Roemenië is afgeleid van "Romein"!). Daarna de Hunnen, Avaren, Gepiden, Bulgaren, Hongaren, Oostenrijkers, Ottomanen, Duitsers, Russen. In willekeurige volgorde en sommige meerdere keren. Japan: na de 2e wereldoorlog tot 1952 bezet door de Verenigde Staten IJsland: In de 2e wereldoorlog bezet door de Britten. Zweden: Ten tijde van de Kalmar-unie bezet door Christiaan II van Denemarken (herovering). Noorwegen: Bezet door de Duitsers in de 2e wereldoorlog. Denemarken: In de 17e eeuw Skane door Zweden. In de 19e eeuw Sleeswijk-Holstein door Pruisen. Beide gebieden zijn nooit terug gegaan naar Denemarken. In de 2e wereldoorlog door de Duitsers. Finland: 6 eeuwen door de Zweden en 1 door de Russen. Estland en Letland: die zijn wel zo vaak bezet door allerlei buren. Zweden, Polen, Russen etc. En voor de Verenigde Staten en Canada kun je aanvoeren dat die landen bewoond waren voordat de Europeanen het bezetten. De Verenigde Staten hebben hun grondgebied (wat eerst alleen een paar staten in het oosten was) uitgebreid door met hun leger de rest te veroveren op de indianen. Te bezetten dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom noem je al die landen eigenlijk? Er zitten toch heel duidelijk bezette landen tussen. Heb je het ergens van gekopiëerd?
dat is als enigste land Antartica of wel de zuid Pool
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Somalie en ethiopie