Het wapenschild van de gemeente wordt als volgt beschreven: In keel, een stier van Sabel, staande op een losse grond van sinopel. De stier vergezeld en chef van drie, zespuntige, naast elkaar staande sterren van goud. Het schild aan de bovenzijde vastgehouden door een beer in zijn natuurlijke kleur. Eigenlijk is dit alleen het schild van de stad Edam. De gemeente gebruikt een logo waarin een dubbelschild met de schilden van Edam en Volendam naast elkaar geplaatst zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tnx

Andere antwoorden (1)

Aan de oorsprong van het Volendamse wapen – een veulen met een botje aan de linker voorpoot – is eveneens een mythe verbonden. Iedere avond kwam er bij het dorp een veulen uit de Zuiderzee aan land dat een botje meenam. Het visje werd door enkele meisjes steeds afgepakt, in ruil voor een mandje met gras en kruiden. Op een gegeven moment nam het veulen één van de meisjes mee in zee, en het verhaal wil dat er nooit meer iets van haar is vernomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tnx!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan! :-)