Jack the Ripper was een van de allereerste seriemoordenaars die algemeen bekend werd. Hij stopte even zo plotseling als dat hij begon en is nooit gepakt. Dat maakt het mysterie alleen maar groter. Juist het onbekende maakt het fascinerend (de zodiak killer is er ook zo een) daarbij waren de fenomenen van seriemoordenaars en psychopaten indertijd veel minder (niet) bekend. De schok was daardoor ook een stuk groter.
Professionele criminele opsporing stond nog in de kinderschoenen en de pers was ook een nieuw fenomeen. Nieuws verspreide zich veel sneller en verder dan voorheen en meer mensen hadden toegang tot nieuws. Waar voorheen het verband tussen verschillende moorden vaak niet eens gevonden werd (zo men al de moeite nam om de dood van iemand uit de lagere klasse te onderzoeken) was het nu ineens nieuws. Nieuw, eng, mysterieus, schandalig... instant wereldnieuws.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"Jack the Ripper is de naam die gegeven is aan een seriemoordenaar die in de tweede helft van 1888 in Londen prostituees verminkte en vermoordde. De naam komt uit een brief van iemand die beweerde de moordenaar te zijn, verstuurd naar de politie ten tijde van de moorden. De schrijver ervan kende details die alleen de moordenaar kon weten (daderkennis). De identiteit van Jack the Ripper is echter altijd onbekend gebleven.

Vijf moorden werden op loopafstand van elkaar gepleegd waarbij de slachtoffers gruwelijk toegetakeld werden. Deze worden toegeschreven aan de nog altijd onbekende seriemoordenaar Jack the Ripper. De slachtoffers waren allen vrouwen die inkomsten verkregen uit prostitutie en zijn bekend geworden als the canonical five. Daarnaast zijn in Whitechapel van 1888 tot 1891 nog vijf, mogelijk zes vrouwen vermoord waarvan niet volkomen duidelijk is of ze door dezelfde dader omgebracht zijn.

Waarom de vrouwen vermoord zijn en wat de identiteit is van hun moordenaar, is al meer dan honderd jaar onderwerp van gissingen. Er zijn veel theorieën (zoals de Royal Conspiracy Theory) maar geen enkele wordt nog breed geaccepteerd. De mythe die de Ripper-moorden omringt, is een combinatie van degelijk geschiedkundig onderzoek, extreme samenzweringstheorieën en folkloristische verzinsels. Het gebrek aan kennis over de moordenaar heeft amateurdetectives in de loop der tijd de kans gegeven de beschuldigende vinger naar Jan en alleman te wijzen."

Bron en meer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jack_the_Ripper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een seriemoordenaar die vroeger in Londen leefde. Hij vermoordde prostituees en verminkte ze daarna.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is een tijdje een discussie geweest dat jack the ripper een lid was van het brits koninklijk huis dit is tot op heden nooit bewezen