Bestaat er al een geschiedkundige term voor de vorige eeuw?

De twintigste eeuw.. hoe wordt die in de geschiedenislessen van tegenwoordig genoemd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pepito.. ja, dat bedoel ik
Ik denk aan iets met "digitaal" of "tele-communicatie" of zo..
Maar misschien is het nog te vroeg voor zo'n naam?

Het beste antwoord

ik vond dit op wikipedia:
1. De prehistorie: vóór 2000 voor Chr.
2. De oude geschiedenis: 2000 voor Chr. - 590 na Chr.
3. De middeleeuwen: 590 - 1500
4. De nieuwe of vroegmoderne geschiedenis : 1500 - 1800
5. De nieuwste of moderne geschiedenis: 1800 - 1945
6. De eigentijdse geschiedenis: 1945-heden

maar over het algemeen noemt men de 20e eeuw gewoon de 20e eeuw. met de benaming 20e eeuw heb je er eigenlijk al een geschiedkundige term aan gegeven de enige eeuw waarvan ik weet dat hij specifiek als eeuw een andere naam heeft is de Gouden Eeuw (nl de 17de)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De twintigste eeuw...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat men gewoon de uitdrukking : de vorige eeuw, of de 20e eeuw bezigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 20e eeuw (van de christelijke jaartelling) is de 20e periode van 100 jaar, dus bestaande uit de jaren 1901 tot en met 2000.

De 21e eeuw (van de christelijke jaartelling) is de 21e periode van 100 jaar, dus bestaande uit de jaren 2001 tot en met 2100.

Ieder tijdvak (decennium, eeuw en millennium) laat beginnen met een jaar eindigend op het cijfer 0 en eindigen met een jaar eindigend op het cijfer 9. Bijvoorbeeld: de twintigste eeuw duurde van 1900 tot en met 1999.