Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt onze vlag vandaan?

Hoe komen wij aan onze rood-wit-blauwe vlag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
837
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha, nu weet ik het.. Dank jullie wel allemaal! Ik had inderdaad ook even op Wikipedia kunnen kijken;).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

vroeger was de nederlandse vlag oranje wit blauw, dat is 1 ding wat zeker is, maar waarom dat veranderd is durf ik zo niet te vertellen. kijk anders even op wikipedia
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlandse vlag rood-wit-blauw? Niet helemaal. Want volgens de wet bestaat onze vlag uit ‘helder vermiljoen,, helder wit en kobaltblauw’. Deze kleuren hebben volgens overlevering symbolische betekenis. Het rood staat voor het volk, het wit voor de kerk en het blauw voor de adel. In vroegere tijden werd dit gezien als de ‘natuurlijke’ opbouw van de bevolking.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kleur van de nederlandsche vlag was zoals eerder vermeld oranje wit blauw of zoals toen gezegd oranje blanje bleu dit was voor nederland de officiele staats vlag.
het rood wit blauw was er toendertijd ook al maar was van de admiraliteit dit is op een gegeven moment door elkaar gaan lopen en in de jaren dertig is dit veranderd doordat de nsb bij haar manifestaties altijd de prinsen vlag (oranje wit blauw)gebruikte wegens het feit dat deze vlag in de gouden eeuw onze staatsvlag was en zij veel waarde hechten aan de heldendaden uit het verleden.

toen is er bij mijn weten in 1934 /36 een koniklijk besluit op tafel gekomen waar in bekend gemaakt werd wat de officieele kleuren van onze vlag is namelijk het rood wit blauw

dit is nog steeds zover mij bekent het kortste koninklijk besluit uit onze geschiedenis

ik hoop met dit antwoord voldoende info tehebben gegeven

mvg B.

p.s. het moge duidelijk zijn dat ik mij niet achter de standpunten schaar van de nsb of soort gelijke organisaties en of partijen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding