In de tijd van Columbus hete het land dat we nu India noemen Hindustan. Waarom noemen we indianen dan niet hindiaanen of hinduäanen?

Het lijkt er op dat de indianen op een andere manier aan hun naam gekomen zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
De verklaring die vaak gegeven wordt voor de naam indianen, is dat Columbus dacht dat hij in India was. Maar dat kon hij niet denken. Hij kon denken dat hij in Hindustan was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Humor, jij voegde nog wat toe, en ik gaf tegelijk de "verklaring"...leuke vraag deze...
Je hebt wel hindostanen, maar das weer wat anders...;-)

Het beste antwoord

Hoi Loek,

Dat lijkt een fabeltje te zijn; Dat dat het land Hindustan heette. De website 'the straight dope' zoekt dit soort zaken uit.

De naam India is afkomstig van de rivier indhus, welke al in de oudheid gebruikt werd. Hindustand werd in die tijd niet algemeen gebruikt.

Een van de paragrafen uit de brief die columbus stuurde over zijn ontdekking luidt (Vertaal uit spaans naar engels):

"In 33 days I passed from the Canary Islands to the Indies" (en 33 días pasé de las islas de Canaria a las Indias). His first reference to the inhabitants comes in the second paragraph: "To the first [island] which I found I gave the name San Salvador . . . the Indians call it Guanahaní" (A la primera que yo hallé puse nombre San Salvador . . . los Indios la llaman Guanahaní). In all he makes six references to India or the Indies, and four to Indios.

[http://www.straightdope.com/columns/read/1966/does-indian-derive-from-columbuss-description-of-native-americans-as-una-gente-in-dios]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij is Columbus niet in India geweest en komen daar (oorspronkelijk) geen Indianen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de vraag uitgebreid nadat ik dit antwoord las. Min is dus niet op zijn plaats.
Omdat wij Europeanen het land India noemden en wij die naam ook gaven aan de Indianen.
Overigens waren er in die tijd ook veel moslims in India en is de naam Hindustan een naam voor een deel van het land en de bevolking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het land is amerika en daar wonen de indianen
13 jaar geleden
Het grote genie Colombus was in 'the West Indies' aangekomen, vandaar ook de 'Indianen'.Tot op het einde van zijn leven geloofde hij dat hij in Azie geweest was. De Arabieren hadden wel kaarten die de wereld beter in beeld brachten maar de kerk verbood het gebruik ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik het op school toen heb geleerd, was columbus in de veronderstelling dat hij in Indië was aangekomen, en daarom noemde columbus de bewoners indianen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Twijfelde zelf even, heb toch even wikipedia erop nageslagen, maar had het toch goed onthouden..
Schijnt zelfs dat Columbus de Bahama`s heeft ontdekt toen, dat wist ikzelf niet eens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Columbus dacht helemaal niet dat hij in IndiA was, maar dat hij in IndiË was. Hij wilde om naar Oost-Azië (IndiË) te varen (varen op de Oost) een korte route ontdekken en kwam per ongeluk uit in het land dat wij nu Amerika noemen (eerste stop: Bahamas). De bewoners die hij daar tegenkwam noemde hij Indianen (niet naar IndiA, maar naar IndiË). In die tijd was men het erover eens dat de aarde rond was. Columbus dacht dus dat om bij de Oost te komen je ook de andere kant op kon varen op de aardbol en dat dat misschien wel korter was. In de Oost verdienden de Hollanders veel aan de handel op Indië. En toen hij per ongeluk in Amerika uitkwam dacht hij: Ik ben er!!! Daar zijn de Indianen!!!

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens noemden wij (Europeanen) in de koloniale tijd dat gebied West Indië of de west (varen op de West).

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik bedoel met Indië niet dat wat wij nu kennen als Nederlands Indië (Indonesië), maar het Indisch subcontinent. De benaming India hebben we overgenomen naar Engels voorbeeld (1850-1947 was India een Engelse kroonkolonie). Lange tijd hebben wij gesproken over Brits Indië (India) en Nederlands Indië (Indonesië).