"Prins Bernhard droeg bij iedere gelegenheid een anjer op de borst. Hij begon daarmee in zijn studententijd, ergens in de jaren twintig, want dat schijnt toen heel modieus te zijn geweest. En hij heeft hem nooit meer afgedaan. Volgens het hoofd van de bibliotheek van de Rijksvoorlichtingsdienst vond de prins deze bloem gewoon heel mooi. Anderen zeggen dat een Koninklijke Hoogheid toch íets excentrieks moet doen, dat hoort er gewoon bij. Maar prins Bernhard heeft vast niet vermoed welke symbolische betekenis de bloem aan het begin van de Tweede Wereldoorlog zou krijgen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De witte anjer staat symbool voor de erkenning en waardering voor veteranen vanuit de samenleving. Het is daarmee een uiterlijk kenmerk dat staat voor respect van de burger bevolking voor de inzet van veteranen onder moeilijke omstandigheden en hun loyaliteit aan ons land. De symboliek van de witte anjer vindt zijn oorsprong in de Tweede Wereldoorlog.Op 29 juni 1940 kwamen in Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en verscheidene andere plaatsen in Nederland Oranjegezinde Nederlanders bijeen. In Den Haag bij Paleis Noordeinde, in Amsterdam bij het monument voor de koningin-moeder Emma op het Emmaplein. Het doel van die bijeenkomsten was: openlijk en demonstratief de 29ste verjaardag van prins Bernhard vieren. De vlag uitsteken was al verboden, en vlaggen waren er inderdaad niet te zien. Wel veel bloemen - vooral anjers, vandaar de naam Anjerdag. Die anjer verwees rechtstreeks naar prins Bernhard. Sinds zijn studententijd had de prins de gewoonte om zich met een witte anjer te tooien.
Het was zijn favoriete bloem. De naam van de bloem is afgeleid van de woorden Dios en Anthos, God en Bloem: Dianthus Cayophylius L. Dianthus staat onder meer symbool voor grilligheid, onpersoonlijkheid, hartstocht en verlangen. De anjer werd bijvoorbeeld in de Renaissance als liefdessymbool op verlovingsscènes afgebeeld. Op schilderijen met een religieus onderwerp werd de anjer aangewend om de 'geur van heiligheid' van Maria en haar verlossing en het lijden van Christus te symboliseren.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks meer aan toe te voegen behalve de link naar de anjerveteranendag website http://www.anjerveteranendag.nl waar achtergrond informatie staat.