Waar komt het gebruik vandaan dat een rechter met een houten hamer een uitspraak "slaat"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

De voorzittershamer stamt af van een scherpe tweebladige aks, die in vroeg-Middeleeuwse samenlevingen van Noordwest Europa gold als een geducht wapen. In de centrale vergaderingen van deze samenlevingen beslisten krijgers over aanval en verdediging, verdeling van de buit, schuld en boete.
Een kostbaar en versierd exemplaar van de strijdbijl behoorde tot de vaste uitrusting van de aanvoerder. Deze bijl had een rituele functie en gold als symbool van de macht. Bij de rechtspraak deed hij onder meer dienst om vonnissen te voltrekken. Ook werd hij gebruikt om deelnemers te straffen, die zich niet aan de regels van de krijgsraad en rechtspraak hielden.
In de loop van eeuwen is de rituele aanvoerdersbijl getransformeerd tot een botte, stompe hamer in de hand van rechters, voorzitters en veilingmeesters. De evolutie van scherpe strijdbijl naar gepolijste, botte voorzittershamer waarmee uitsluitend op tafel wordt geslagen, weerspiegelt de 'beschaving van het vergaderen'.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hiervoor moet je in de goden zoeken. Als je op de god Thor zoekt op wikipedia, vindt je het volgende citaat:

"De hamer is het symbool voor het brengen van orde. Thor is ordeschepper op zijn manier. De hamer van de rechter of van de voorzitter is een relict van de Noordse cultuur en gaat terug op de hamer van Thor."