In 1789 was iedereen gelijk. Die het meest kon grijpen werd de baas, al werd iedereen als 'burger' aangesproken. Het 'schrikbewind' maakte daarna korte metten aan de geest van gelijkheid. Een mooie droom was weeral voorbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

lek en linge?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volk was waren de inwoners toen nog niet iedereen gelijk was.
burgers waren de inwoners toen wel iedereen gelijk was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het afschaffen van de adel en de hoge geestelijkheid werd in theorie iedereen gelijk: allen citoyen (= burger). In de praktijk waren er echter de burgerij (bourgeoisie) en de proletariers (werkvolk, ...). Hoe mooi alles in theorie ook klonk (égalite=gelijkheid) in de praktijk had het gepeupel niets te zeggen. Typerend was bijvoorbeeld de houding ten opzichte van religie: zelfs de atheistische burgers waren er van overtuigd dat de lage klasse, het volk best godsdienstig bleef. Godsdienstigheid = gehoorzaamheid, redeneerden ze. Victor Hugo heeft prachtige boeken geschreven over het lot van het volk na de Franse revolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het volk omvatte ook boeren, een van de grootste groepen in die tijd, maar al had men het over burgers, dan werden daar niet de boeren mee bedoeld, maar de ambachtslieden en zo.