welke invloed hadden de kelten grieken en romeinen op elkaar op het vlak van de godsdienst

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De Oude Grieken hadden hun goden grotendeels overgenomen van de Egyptenaren, maar gaven er wel andere namen en betekenissen aan. De romeinen, wiens mythologie bijna vlekkeloos overging in die van de Grieken, veranderden slechts de namen van de Griekse goden..
Zover mij bekend is er, behalve praktische invloeden, niets in de Keltische mythologie veranderd onder invloed van de romeinen. Wel namen ze bijv. het gebruik van geld, de architectuur en de irrigatiesystemen over van de Romeinen.

Ik zal nog even wat geschriften van J.R.R. Tolkien opzoeken over de aspecten die het keltische volk beïnvloed heeft..

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb nog wat dingen gevonden; er zijn keltische goden die bepaalde karaktertrekken of functies van de romeinse goden over genomen hebben.

Aonghus was een keltische liefdesGod met vleugels en een jongensachtig uiterlijk, en daarmee de tegenhanger van Eros/Cupido.
De keltische en griekse mythologie kennen beiden het fenomeen van de éénogige reus/cycloop.
"Camulos was de God van de Remi, een Keltische stam uit het huidige België. Ook werd hij als oorlogsgod vereerd in Camulodunum, het huidige Colchester in het Britse Essex. (...) De romeinen verbonden Camulos met hun God Mars."

Er zijn nog soort gelijke verhalen met:
Cercunnus - Mercurius
Cuchulainn - Achilles (Grieks)
Mabon als musicale welsche liefdesgod gelijk aan Apollo

En bijvoorbeeld de Griekse helden liefde van Paris en Helena en de keltische Tristan en Isolde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De romeinen waren zeer makkelijk, ze voegden de goden gewoon toe. De grieken eigenlijk ook. De kelten hadden eigenlijk geheel noord europa en zijn pas veel later tot het christendom, alleen in Engeland bleef het oude keltische geloof langer bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Kelten lieten het Roomse geloof, dat de Romeinen brachten) naast dat van hun bestaan.
lang had je 2 christelijke godsdiensten naast elkaar in Ierland, nl de Roomse kant en de Ierse kant.
Dit kun je nog steeds zien aan de 2 symbolen van het Keltisch Kruis.
nl; het kruis en daar achter de zon.

lees de boeken over zuster Fidelma maar eens.
deze geven een goed beeld over de periode dat de ierse geloof overging in het Roomse.