Wat zijn de gevolgen voor het huidige Indonesië als vroegere kolonie van Nederland

Toegevoegd na 15 minuten:
zijn er ook economische/sociale gevolgen zoals bijv welvarender door Nederland als kolonisator etc etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze zijn er door het koloniale Nederlandse bestuur niet op vooruit gegaan. Ze zijn min of meer uitgebuit. Als je echt meer wilt weten, dan moet je in de Universiteitsbibliotheek het boek van Prof Gongrijp, de Economische Geschiedenis van Nederlands Indie' maar eens lenen en lezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ze heel veel Nederlandse leenwoorden hebben (knalpot=uitlaat, bankroet=failliet).
Ze hebben nog wetten die in het Nederlands zijn opgesteld. (NL had tot zo'n 10 jaar geleden nog Franstalige wetten uit de tijd van Napoleon).
Nederlandse bedrijven hebben van oudsher daar al een netwerk en zijn daar relatief groot.
Onderwijstructuur is op Nederlandse leest geschoeid. Ze kennen daar ook de titel doctorandus.
Veel oude documenten zijn in het Nederlands opgesteld, dus geschiedenisstudenten moeten Nederlands beheersen.
etc etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gros der inwoners is er financieel op achteruit gegaan.
Maar er zijn er ook die zich ten koste van anderen verrijkt hebben.