Wie kan mij iets vertellen over vliegveld Ockenburg, vooral tijdens de 2e wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nou, dat verhaal is om bij in slaap te vallen. Er is namelijk in die periode helemaal NIETS gebeurd op dat vliegveldje.

De Duitsers hebben vliegveld Ockenburg niet meer als zodanig gebruikt. Van het vliegterrein werd eind '40 begin '41 een schijnvliegveld gemaakt en was bij de Duitsers bekend onder de naam SF 19. Aan de kant van de Kijkduinsestraat werden rieten matten opgesteld om het terrein (ook de begraafplaats) aan het zicht te onttrekken. Aan de linkerkant van de Wijndaelerweg werden een 10-tal namaak loodsen neergezet. Deze bestonden alleen uit een aantal palen met een dak erop, er omheen waren netten gespannen. Tevens werden er op het veld houten vliegtuigen neergezet, daarnaast werden er op het terrein rode en blauwe lichten aangebracht die moesten dienen als landingslichten. In de schoorsteen van de voormalige nettenfabriek, met de bijnaam het Witte Huis, aan de Ockenburghstraat kwamen rode lampen te hangen. Deze lichten werden, als het donker was, ontstoken op het moment dat er geallieerde vliegtuigen overvlogen. De toegangsweg (nu dus Wijndaelerweg) werd permanent afgesloten met grote, hoge hekken.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op onderstaande site is veel informatie te vinden. Ook van tijdens de oorlog.

http://www.vliegveld-ockenburg.net/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De duitsers wilden de Vesting Holland ook van binnenuit aanpakken en bovendien de koningin arresteren.
De tegenstand was heftiger dan gedacht en al snel konden er geen vliegtuigen meer landen vanwege de wrakken en de gevechten. De duitsers waren zelfs genoodzaakt om op het strand te landen.
Na enigszins reorganiseren van de nederlandse troepen drukten deze de duitsers dermate in het nauw dat ze zich in moesten graven in de nabij gelegen bosjes.
Anekdote: een nederlandse militair zat in de vlakbij gelegen watertoren het vuur van de nederlandse artillerie vanuit 'sGravenzande te leiden. Hij zat daar praktisch tussen de duitsers, zijn fiets stond beneden bij de deur geparkeerd.
's Nachts hebben de duitsers kunnen vluchten via Wateringen naar Rotterdam alwaar ze zich aansloten bij de aldaar gelandde duitse troepen. Ockenburg was heroverd.
Het plan om de koningin te arresteren was hiermee ook mislukt.

boek: Slag om de Residentie van E.H.Brongers