Hoe oud werden de mensen ongeveer in de 16e eeuw ? Was 33 jaar oud toendertijd?

Toegevoegd na 27 seconden:
Dit vraag ik, omdat ik iets over Bredero moet vertellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.7K
Kimath
13 jaar geleden
"Was 33 jaar oud toendertijd?"
Ik snap dit deel van de vraag niet. Was je toen zelf zo oud?

Het beste antwoord

Niet eens zoveel jonger dan nu. Veel mensen in de 16e eeuw bereikten de zestig- en zelfs zeventigjarige leeftijd. Kijk maar eens op oude grafstenen. Maar wat wil je eigenlijk precies weten? De gemiddelde leeftijd van overlijden toentertijd? De gemiddeld haalbare leeftijd met aftrek van kindersterfte? Want die kindersterfte had in vroeger eeuwen een dramatisch verlagende invloed op de gemiddelde leeftijd die mensen konden bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en vergeet de pest, pokken en griep niet.
Maar je hebt verder gelijk. Als je boven de 16 was, was je levensverwachting niet echt veel minder dan nu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik! Boven de twee jaar oud scheelt al heel veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud de gemiddelde man werd. Nu worden ze gemiddeld 75 jaar, maar toen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaals, wat wil je precies weten? De gemiddelde levensverwachting in vroeger eeuwen wordt dramatisch verlaagd door de sterfte van kinderen van nul tot twee jaar oud mee te berekenen. Slaagde je er als kind in om die periode te overleven dan lukte het al een stuk beter om de gezegende leeftijd van een jaar of zestig, zeventig te bereiken. Drieëndertig als hoogst bereikbare leeftijd voor volwassenen in de zestiende eeuw slaat gewoon nergens op. Vijfenvijftig à zestig lijkt me een stuk reëler en dan moet je ook de door Goepie genoemde ellende als griep, pest en pokken in je overwegingen meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt dat wij in Nederland nog steeds koploper zijn,wat betreft de kindersterfte binnen de westerse wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet genoeg!

Andere antwoorden (1)

De oudste bron op grond waarvan een levensverwachting in nederland kan worden berekend zijn de levensverzekeringen die de amsterdamse gegoede
burgerij eind 16e eeuw (1586/1590) hebben afgesloten.

Op basis van die gegevens was de gemiddelde levensduur 25 jaar.

Maar dat werd beinvloed door 2 pestepidemie
en natuurlijk door de relatief hoge kindersterfte in die tijd.
Maar aan de andere kant was de burgerij meestal gezonder en leefde wat langer dan Jan met de pet.

33 jaar was dus wel wat ouder, maar je moet dan niet gelijk aan de 50er van nu denken dan een 80er.