Gewoon alles minstens 3x doorlezen wat er in je boek staat. Net zolang tot je alles na kunt vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een plusje.

Andere antwoorden (8)

Als je je boek twee keer doorleest, heb je de stof waarschijnlijk al redelijk tot je genomen. Zeker als je tijdens de lessen ook goed hebt opgelet en altijd je huiswerk hebt gemaakt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt! +
- Veel herhalen
- Begrippen (als je die moet leren) stampen, stampen, stampen
- Dingen overschrijven of typen, werkt echt
- Goed leren wat je minder goed weet
- De tekst hardop lezen, niet gewoon even erlangs gaan met je ogen
- Vragen maken die erbij horen
- Een oefentoets maken

Toegevoegd na 44 seconden:
Oh en misschien kan iemand je afvragen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door jezelf voor te stellen dat je wat je aan het leren bent heel interessant vind. En dat je graag wilt weten waarom de jager en het verzamelen was e.d. En als je het interessant vind ook al doe je net alsof dan leer je het makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt ook als je zelf het verhaal kunt vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
If you don't know it, teach it!
de tekst uit je hoofd blokken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te lezen en begrijpen wat het inhoud onderstreep de kernwoorden stel je zelf de W vragen :
wanneer gebeurt het?
wat gebeurt er?
hoe gebeurt het?
Wie laat het gebeuren?
Waarom gebeurt het?

In elk boek van de geschiedenis geeft men veel details maar houd je tot het belangrijkste.

Beste manier om iets van buiten te leren en chronologisch is dit in je eigen woorden proberen te vertellen beschouw het als een verhaal dat je wilt voortvertellen je moet kort weten wat er gebeurt en wanneer. Dus er zijn bepaalde aandachtspunten als je het leert:

Leer chronologisch
Weet wat je leert. van buiten leren helpt je niks je moet weten wat er gebeurt om het goed te kunnen ordenen.

Je zegt zonder schema maar toch zou ik wel met een schema werken/samenvatting. Maak een schema met de kernwoorden van elk deel.

dat zijn mijn tips
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het leren een speels en daardoor interessant tintje kunnen geven door je voor te stellen,dat jij een tijdreiziger(-ster) bent en in een tijdmachine stapt om naar de betreffende periode /het jaar te reizen waarover je moet leren.

Laat nu de gebeurtenissen,terwijl je de tekst van je internetsite/uit je boek en de personages die daarin een rol spelen,als "virtuele gedachtenbeelden" (als een soort film die zich in je hoofd afspeelt) chronologisch (= op tijdsvolgorde) plaatsvinden.

Lees de tekst van wat je moet leren,nog een paar keer over en laat nogmaals de film of fragmenten daarvan,in gedachten "afspelen" dus een soort "rewind"-functie.

Je kunt je ook voorstellen,dat je in gedachten een zwarte achtergrond neemt en daar de jaartallen en personen en/of gebeurtenissen in a.h.w. grote neonletters of jaartallen laat "oplichten" en dan ook weer in logische,chronologische,volgorde.

(kijk maar even naar mijn avatar,dan begrijp je wellicht wat ik hiermee bedoel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschillende keren doorlezen,
begrippen stampen
tijden stampen
overschrijven.