Waarschijnlijk van iets vergelijkbaars als "gut feeling": je zegt iets zonder het te beredeneren, maar uit instinct, uit je gevoel. Zat in de lever volgend de oude geneeskunde niet het instinct?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fris van de lever, betekent iets als: je gaat iets zeggen, zonder verdere omhaal van woorden. Wat je zegt, dat meen je echt.

De lever zegt iets over emotie.
Meer voorbeelden van lever in beeldspraak:

- iets op zijn lever hebben (heeft een probleem maar durft het nog niet te zeggen)
en minder bekend:
- lachen schudt de lever (lachen is gezond)
- het ligt mij zwaar op de lever (heb het er moeilijk mee)

Gal heeft alles met de lever te maken, en daar zijn ook voorbeelden van:
- zwartgallig (pessimistisch)
- zijn gal spuwen (het eruit gooien)

Ook bij gal komt dus de emotie om de hoek kijken.