Waarschijnlijk uit een oud verhaal van de poppenkastfiguren Jan Klaassen en Katrijn. De zin luidde:
"Klaar is Kees, zei Trijn, en toen hing haar man aan de galg."
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zit aan een verbastering vanuit het engels te denken:
Case Closed.
Kees klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klaar is Kees!
Spreekwoorden: (1914) Klaar is Kees!
misschien eene verbasterde uitdr. voor klaar is de kees (= de kaas), zooals de zegswijze nog luidt in het Nederduitsch do wêr de Kâs klâr
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag het aan Alladin op www.bibliotheek.nl. Zij hebben mij al antwoorden gegeven op dit soort vragen.