De oorsprong is de betekenis van nesten van "door elkaar gewarde massa, warwinkel, ingewikkelde zaak, moeilijkheid".
Vooral in Zuid-Nederland is de zegswijze bekend naast nesten zoeken, moeilijkheden zoeken.
11 maanden geleden
De oorsprong van de uitdrukking 'zich in de nesten werken' is de uitdrukking: 'in de nesten zitten'. Is: in moeilijkheden of narigheid verkeren. Wie 'in de nesten zit', heeft zich daar zelf vaak ingewerkt. Vandaar de uitdrukking: 'zich in de nesten werken' = zichzelf in moeilijkheden brengen.
Een synoniem voor nest is: warwinkel.
Bronnen: woordenboek Klare taal Van Dale; woordenboek Van Dale.
11 maanden geleden