Heeft het woord kaassoufle iets te maken met fluisteren?

Souffleren betekent fluisteren. Maar heeft een kaassoufle daar zijn betekenis aan ontleend?

een jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Zoals wel vaker met taal: indirect is er een verband. De Engelse wikipedia meldt dat souffle zoveel betekent als 'opgeblazen' (letterlijk citaat: he word soufflé is the past participle of the French verb souffler which means "to blow", "to breathe", "to inflate" or "to puff").
Souffleren betekent ook zoveel als influisteren of voorzeggen (niet zozeer fluisteren zelf) 'zachtjes woorden naar iemand toeblazen'.
Ook souffleren is dus afgeleid van souffler.
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
1. De Engelse wikipedia als bron? Het gaat om een Frans woord: soufflé..
2. Souffleren is (ook) een culinaire term. Daarvan kan ik in dit antwoord niets terugvinden.
tinus1969
een jaar geleden
@SentWierda:
1. "De Engelse wikipedia als bron?" Ja, waarom niet? In Engeland hebben ze ook verstand van de Franse taal.
2. "Souffleren is (ook) een culinaire term." Ongetwijfeld. Maar @erotisi had het heel nadrukkelijk ook souffleren in de betekenis van fluisteren.
Nogmaals, zowel de kaassouffle (via het Franse gerecht soufflé) als souffleren in de betekenis van '(in)fluisteren/ zachtjes voorzeggen' komen van het Franse woord souffler - blazen, opblazen, oppompen. De links zijn overduidelijk.
LeonardN
een jaar geleden
+plus https://www.etymologiebank.nl/trefwoord/souffle
frans soufflé, verl. deelw. van souffler, dus lett. opgeblazen https://www.etymologiebank.nl/trefwoord/souffleren
Via Frans souffler ‘voorzeggen’ [1538; TLF], eerder ‘blazen’ [1175; TLF], ontwikkeld uit Latijn sufflāre ‘tegen iets blazen’, gevormd uit → sub- ‘tegen, op’ en flāre ‘uitademen’, dat verwant is met → blazen. Het gaat dus om het Franse souffler=blazen/opblazen betekent.
1.Nu via een Nederlandse bron, dus ook geen Franse bron.
2.Dat de term soufflé een culinaire term is irrelevant.
Souffleren is een podiumterm ik zie ook niemand podiumwoordenboek gebruiken.
Kaassoufflé is in het Frans: soufflé au fromage.
Soufflé betekent: opgeblazen, opgezwollen .
Zo is omelette soufflé: schuimomelet.
Het woord kaassoufflé heeft niets te maken met fluisteren, souffleren.
Wel is er verwantschap tussen soufflé en souffleren in een andere betekenis. De culinaire term souffleren betekent: het laten rijzen van een gerecht, waarin door geklopt eiwit een grote hoeveelheid lucht is gebracht, die bij verwarming uitzet, terwijl het eiwit niet stolt.
Bron: Culinaire encyclopedie.
Toegevoegd op 14 augustus 2022 13:38: tekst
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Zie mijn antwoord, dat verband is er wel.
SentWierda
een jaar geleden
Zeker is er verband tussen soufflé en souffleren, althans voor zover het souffleren als culinaire term betreft..
tinus1969
een jaar geleden
Er is ook een verband tussen de soufflé en souffleren in de betekenis van '(in)fluisteren/ zachtjes voorzeggen'. Beide komen van het Franse woord souffler - blazen, opblazen, oppompen.
LeonardN
een jaar geleden
Souffleur
https://www.lalanguefrancaise.com/dictionnaire/definition/souffleur#1
Dérivé de souffler, avec le suffixe -eur.
Afgeleid van blazen, met het achtervoegsel -eur. Soufflé
https://fr.wikipedia.org/wiki/Souffl%C3%A9#D%C3%A9nomination
Du latin sufflare (verbe sufflō) « gonfler, souffler »
Van het Latijnse sufflare (werkwoord sufflō) "opblazen, blazen" Kaassoufflé is niet "soufflé au fromage."
Tik dat in op google en je zal zien dat dat een soufflé met kaas als ingredient is. Niet wat wij hier onder een kaassoufflé verstaan.
Hollandse snack: https://www.google.com/search?q=kaassoufflé&client=opera&hs=DWg&sxsrf=ALiCzsZLsyUUtizwea2ptdNGlmre7INo5Q:1660499813961&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved
Frans baksel: www.google.com/search?q=soufflé+au+fromage&client=opera&hs=ZUg&sxsrf=ALiCzsZN38FeBNDLVgXtF-umja4YTjITCA:1660499711953&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved