Waarom heet kopkaas zo als het niks met kaas te maken heeft?

Hoe zijn ze op dat woord gekomen ? Het heeft en niks met kaas te maken , en niks met de/een kop . Dus vanwaar het woord ?
Ik hoef geen uitgebreide gedetailleerde uitleg wat je veel op Google ziet , maar gewoon de spelling zeg maar

2 jaar geleden
9.3K
SentWierda
2 jaar geleden
- Waarom heer pindakaas zo als hij niks met kaas te maken heeft?
- Waarom heet een kaaskop zo als hij niks met kaas te maken heeft? (Vraag 92977: Wat is het tegenovergestelde van kaaskop; een antwoord:: kopkaas misschien?)
En er zijn nog veel meer woorden met - kaas- die met kaas niets te maken hebben..
SentWierda
2 jaar geleden
Bijzondere woorden met -kaas waar geen echte kaas aan te pas komt, zijn, behalve pindakaas, kopkaas en kutkaas:
tenenkaas (tussen de tenen), leverkaas,(vleeswaar/broodbeleg met lever), ijskaas (roomijs) en kieskaas (publieke vrouwen).
Bron: https://www.encyclo.nl/woorden-die-eindigen-op-kaas

Antwoorden (2)

Kop slaat op de eikel (het hoofd van de piemel zo je wil)
De substantie is vettig en wit, gelijkend op zachte Franse kaas.

Het wordt ook wel piemelbrie genoemd. Misschien snap je hem dan beter.
===
Ook wordt de geur van smegma wel vergeleken met (Zwitserse) kaas.
https://myheart.net/articles/smegma
===
Kopkaas ken ik verder enkel als de benaming voor het mannelijk smegma.
Vrouwen kunnen ook smegma hebben, maar daarvoor hoor ik er nooit de term kopkaas bij.

https://www.ensie.nl/woordenboek-van-populair-taalgebruik/kopkaas
• Onder de clitorisvoorhuid verzamelt zich net als bij de mannelijke voorhuid het geelwitte smegma, ook wel 'kopkaas' geheten. De damesversie zou eigenlijk 'spleetkaas' moeten heten, maar ja... Smegma bestaat uit een mengsel van cellen… (Yael Adler: De huid. 2018)

Nou, spleetkaas. Ik zeg, als we ons best doen hebben we zo een nominatie voor het woord van 2022.
===
Met dank aan Inekez1

"Wat betreft de kaas: de smegma wordt geproduceerd door melkzuurbacteriën in/op het lichaam. Bij de productie van kaas worden ook melkzuurbacteriën gebruikt. Het zijn die bacteriën die een vloeistof omzetten in de wat vastere substantie."
Toegevoegd op 20 maart 2022 18:17: tekst
2 jaar geleden
Siri1995
2 jaar geleden
Ik zei het zo , ik hoef geen uitgebreide uitleg wat je op Google veel ziet ,
Er wordt gezegd “kopkaas” , maar dat heeft niet wat te maken met kaas of met een kop . De steekwoorden zijn ook bij deze vraag “spelling” “Nederlands” en “woorden”
Dus mijn concrete vraag is ‘vanwaar dat woord?’ en ‘waarom noemen ze dat zo?’
Dat is meer de vraag ….
Siri1995
2 jaar geleden
Nou je dit erachter aan hebt genoemd begrijp ik het wat beter ,
Bedankt
LeonardN
2 jaar geleden
@Siri Ik geef daar toch exact antwoord op.
Kop=eikel
Kaas=witte vettige subtantie gelijkend op brie Je lijkt simpele concepten niet altijd te begrijpen. Zie ook
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/696137/spaanse-kraag-spaanse-kraag-niks/
https://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/697402/transgender-seksualiteit-gezien/ Je lijkt soms dood te lopen met deelbegrippen in woorden die niet letterlijk zijn wat ze zeggen te zijn, maar figuurlijk.
Kop slaat niet op een daadwerkelijk hoofd, maar op een deel van een lichaamsdeel welke GELIJKEND is op een hoofd.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRfj43zCmMMTpBZ7-e5g3qCVWsrgLCwXuI47NgXTq7lqnaZVRRzPDCBroMc1LSr48LJKso&usqp=CAU Het is in veel talen gebruikelijk om bepaalde begrippen te gebruiken die lijken op iets.
Denk aan de neus en de tong van een schoen.
https://feetenmore.nl/pedicure/tips/tips-schoenen-kopen/
Inekez1
2 jaar geleden
Kop slaat niet op een daadwerkelijk hoofd, maar op een deel van een lichaamsdeel welke GELIJKEND is op een hoofd. Niet zozeer dat het erop lijkt, maar kop wordt ook gebruikt voor allerlei 'delen van het geheel' die ergens bovenuit steken. De eikel is het verste / meest uitstekende deel van de piemel. Het 'bovenste' deel. Vergelijk het ook met de kop van een spijker, dat is niet in de vorm van een hoofd, maar wel het bovenste stukje. Wat betreft de kaas: de smegma wordt geproduceerd door melkzuurbacteriën in/op het lichaam. Bij de productie van kaas worden ook melkzuurbacteriën gebruikt. Het zijn die bacteriën die een vloeistof omzetten in de wat vastere substantie. Kopkaas heeft dus juist alles te maken met kaas. Niet met kaas in de vorm van plakjes Nederlandse gele kaas in een plastic verpakking in de supermarkt, maar wel met kaas zoals dat van nature ontstaat. Ook veel buitenlandse kaassoorten zijn wit en plakkerig / brokkelig.
SentWierda
2 jaar geleden
Ik heb het gevoel de helft van het antwoord te missen.
Het antwoord heeft betrekking op de man.
Hoe is het antwoord m.b.t. de vrouw?
Immers het onderwerp van de vraag komt zowel bij de man als de vrouw voor.
Bron: Van Dale.
Siri1995
2 jaar geleden
Ik snap het wel hoor , ik heb het al lang allemaal begrepen :)
Siri1995
2 jaar geleden
En wat @SentWierda zegt ben ik het idd mee eens
LeonardN
2 jaar geleden
@Siri1995 "En wat @SentWierda zegt ben ik het idd mee eens" In de reactie hier?
Nou kopkaas (in mijn beleving althans) wordt enkel gebruikt als het om de mannelijke variant gaat. Het is verder geen officieel woord, maar eerder een soort pejoratief. https://nl.wikipedia.org/wiki/Pejoratief
Hoor jij weleens vrouwen praten dat ze last hebben van kopkaas rondom hun vagina?
Daarbij komt dat hij mij verwijt de helft van de vraag niet te beantwoorden, maar dat vooral zelf doet. @SentWierda
1. Bovenstaande wat ik aan Siri1995 schreef
2. Daarnaast een bijzondere opmerking voor iemand die in het GEHEEL niet het deel "kop" beschrijft... Maar ik zal mijn antwoord erop aan passen en er iets over schrijven. Schrijf jij dan ook iets over kop?
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Je vraagt of vrouwen het wel eens hebben over hun kopkaas? Nee, maar het woord kutkaas bestaat wel degelijk. Het betekent: sperma.
En het woord kop wordt ook m.b.t. het vrouwelijk geslachtsdeel gebruikt: kuttenkop - wat weer een variant is van kattenkop = kattige vrouw.
De conclusie mag zijn dat de lettercombinatie k/k nogal populair is.
Bron: Van Dale.
Siri1995
2 jaar geleden
Ik ben het met jullie allebei eens , de een niet meer als de ander , er zit beide wel degelijk waarheid in .
Maar als ik het goed begrijp , uit al die vunzige praat , het is dus gewoon allemaal kort door de bocht , opgedroogde (niet uitgedroogde) urine zowat lijkt het mij op ?? aangezien het alleen is als je je niet goed schoonmaakt .
Ik ben niet snel ergens vies van , ik kan echt het een en ander hebben , maar dit is toch tot nu toe het meest onsmakelijke wat ik tot nu toe heb gehoord .
En ja het klopt , ik vraag er zelf om maar ik had zo’n uitgebreide uitleg er niet achter gezocht achter de reden , aangezien ik zei dat ik geen uitgebreide uitleg hoefde als wat je op Google allemaal leest erover . Maar eenmaal na die diverse uitleggen over “kaas” en gelijkenissen , even tussen aanhalingstekens , kreeg ik antwoord op mijn vraag .
Ik hoorde dit woord op de verjaardag van familie afgelopen weekend en had er nog nooit van gehoord , vandaar dat ik het vroeg deze (vunzige) vraag …..
Siri1995
2 jaar geleden
Dus nogmaals wat ik tussendoor vroeg , is het niet gewoon kort door de bocht allemaal opgedroogde urine ?? Aangezien het alleen is als je je niet goed schoonmaakt …..
LeonardN
2 jaar geleden
"is het niet gewoon kort door de bocht allemaal opgedroogde urine " Een deel wellicht, maar het is meer cellen en huidafscheiding. Smegma (Grieks τό σμήγμα "zeep") of voluit smegma praeputii is een mengeling van epitheelcellen, huidafscheiding en vocht, die zich kan ophopen onder de voorhuid van de penis en in de vulva met een karakteristieke sterke geur en smaak, veroorzaakt door melkzuurbacteriën.
Kopkaas is taalkundig een foutieve benaming. Het zou niet een woord met -kaas maar met -zeep moeten zijn, immers: smegma (Grieks) = zeep.
De reden kan zijn dat het woord zeep een wat minder smakelijke associatie heeft dan kaas.
Dit foutieve gebruik van het woord kaas is te vergelijken met pindakaas die in Nederland eigenlijk pindaboter zou moeten heten. Maar pindaboter is door de boerenlobby tegengehouden - omdat boter een beschermd zuivelproduct is. En pindakaas heeft niet een minder smakelijke assoociatie dan boter.
2 jaar geleden
Siri1995
2 jaar geleden
Mee eens ja
LeonardN
2 jaar geleden
"Dit foutieve gebruik van het woord kaas.... pindaboter zou moeten heten."
Niet echt. Pindakaas mocht geen pindaboter heten omdat boter een beschermde naam was toen pindakaas werd geïntroduceerd.
Smegma(kopkaas) is ten eerste geen commercieel product dat je in de winkels kan kopen, dus heeft in die zin ook geen restricties.
Daarnaast is het een veel betere beschrijving van datgene dan zeep is. "Het zou niet een woord met -kaas maar met -zeep moeten zijn, immers: smegma (Grieks) = zeep."
Omdat smegma letterlijk zeep betekent in het Grieks betekent niet dat een alternatief woord daar ook naar moet refereren.
Je zou net zo goed kunnen zeggen dat smegma zelf dan een foutieve benaming is. Immers wat wij smegma(kopkaas) noemen is geen zeep.
Het is ook geen kaas, maar daar lijkt het meer op. "De reden kan zijn dat het woord zeep een wat minder smakelijke associatie heeft dan kaas."
Ik heb toch zelf meer het idee dat de bedenker van het woord een juist zo ranzig mogelijke naam poneerde.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Hoe de benaming pindakaas is ontstaan, heb ik in mijn antwoord uitgelegd.
En als vervolg daarop: waarom noemde men pindaboter vervolgens pindakaas? Omdat kaas een positieve associatie heeft.
Waarom is dan kaas in kopkaas, volgens jou, een zo ranzig mogelijke naam?
Om nog een vergelijking te maken: hoe zit het dan met kaaskop als scheldwoord? Ik kan in kaaskop niets ranzigs ontdekken.