Hoe zijn de verschillende vermenigvuldigingstekens naast elkaar ontstaan?

3 × 3 = 9
3 * 3 = 9
3 • 3 = 9

Op de lagere school leer je het '×' teken, de computer gebruikt een '*' (terwijl op elk toetsenbord ook gewoon de 'x' aanwezig is.)
In de wiskunde is het plotseling een punt. Wat weer heel verwarrend is i.c.m. punten als scheidingsteken tussen de duizendtallen, of de decimalen.
En wanneer het in de wiskunde om variabelen gaat valt het vermenigvuldigingsteken zelfs helemaal weg:
abc = a • b • c

Het beste antwoord

Het × teken is waarschijnlijk voor het eerst gebruikt door William Oughtred in 1631. Leibniz vond deze notatie echter te verwarrend met de variabele x die vaak wordt gebruikt bij algebra en gebruikte daarom de •. Waarschijnlijk werd het × symbool later nog gebruikt omdat het explicieter is en daarom beter leesbaar buiten calculus. Wanneer kinderen net leren vermenigvuldigen is × duidelijker. Omdat het in de wiskunde (meestal) niet verwarrend is als je a • b schrijft als a b wordt dit voor het gemak vaak weggelaten.

De asterisk * werd door Johann Rahn sinds 1659 gebruikt, en later ook Leibniz. De asterisk is een ASCII teken en wordt daarom gebruikt voor programmeertalen. De x (gewone letter) staat inderdaad op het toetsenbord, maar is weer verwarrend omdat het ook een naam van een variabele of functie kan zijn.

Tegenwoordig hebben de symbolen een andere betekenis binnen de wiskunde. In de lineaire algebra staat × symbool voor het kruisproduct en de • staat voor het inwendig product. Voor het vermenigvuldigen van getallen is dit hetzelfde, maar bij matrices niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn wiskundeleraar op de middelbare school legde uit dat we nu ipv 3 × 3 = 9 voortaan met 3 • 3 = 9 moesten gaan werken (of dat deze dit zo zou gaan noteren) tot onze grote verbazing.

Dit is echter om de volgende verwarring te voorkomen.
3a × 3b=9 (is dat kruis nu een x of een ×?)
Dus je zou dan bij te dicht aan elkaar geschreven notatie de volgende leesfout kunnen maken
3a×3b=9
3ax(•)3b=9

Voor PC's was het zo dat de × niet bestond (dat is een vrij nieuw karakter ik gok sinds OS'en visueel werden DOS>Windows). En een letter gebruiken als vermenigvuldigingsteken is ook niks (zeker niet de x die nu juist in mathematica, al voor een onbekende staat), dus koos men een bestaand karakter in de ASCII-set ... de asterisk die visueel vrij dicht bij een vermenigvuldigingsteken komt.
===
Descartes gebruikte overigens de • notatie:
René Descartes gebruikte een punt als maalteken.