Waar komt het woord 'vandaan' vandaan?

Met nadruk op het deel 'daan' dat lijkt mij namelijk niet Nederlands en vroeg me af waarom we niet gewoon 'van' gebruiken i.p.v 'vandaan'?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K
jc54
6 jaar geleden
Mijn kleinzoon (3 jaar) heet Daan. Hij roept regelmatig: " van Daan".

Antwoorden (1)

Daan (Engels: ‘thence’) komt van het Proto-Germaanse ‘thanana’ dat ook ‘vandaan’ betekent.
Klaarblijkelijk was dit niet sterk of niet duidelijk genoeg meer als bijwoord van richting en werd het ‘vandaan’.

We kunnen niet gewoon ‘van’ gebruiken in plaats van ‘vandaan’ omdat vandaan niet hetzelfde betekent als van.
Vandaan (bijwoord) wordt gebruikt bij (Van Dale):
waar kom je vandaan?; ze is bij haar man vandaan;
Waar haal je dat vandaan? (a) hoe kom je eraan?; (b) hoe verzin je het?
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Vandaan is ABN.
In het Nedersaksisch (dat omvat geheel noord- en oost-Nederland) wordt 'vandaan' of een variant daarvan niet gebruikt. Daar is het 'weg'.
Waar kom je vandaan = Waar kom je weg.
In het Fries is het 'wei' Hier vandaan = Hjirwei.