Hoe komen we aan het woord "ofzo"?

Zelf vind ik dit een uitermate fascinerend woord. Luchthartig, informeel, terwijl de Engelse versie "or so" juist weer een formelere toon heeft. Ben erg benieuwd naar zijn oorsprong.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Vrij simpel: "of zo" is een afgekorte vorm van "of zoiets".
Nog langer "of zoiets dergelijks".
Duits: oder so etwas. Engels: or something like that

Zoiets: iets dat vergelijkbaar is met, iets in dezelfde sfeer als wat in het verband wordt genoemd.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Simpel, als je het kent als twee woorden. Als één woord bestaat het officieel niet. Zonder spatie zie ik het nog steeds alleen in chats, op forums enzo (dat bestaat officieel ook niet).
Afgekorte vorm van "of zoiets", hm.. zo zal het vast begonnen zijn, maar het wordt ook gezegd waar dat "zoiets" eigenlijk betekent "of wat ook maar", zoals "or whatever" in het Engels..
Maar "zoiets dergelijks" is langer dan goed is. Het is dubbelop. Iets dergelijks is al 'zoiets', dus daar moet niet nog een keer zo voor.