Waarom noemen sommige vaders hun zoon pik?

Ik vind dit keer op keer zo raar klinken, gebeurd zelfs bij baby's.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Is gewoon raar zo noem je een kind niet het heeft een naam. Gewoon raar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En toch hoor ik het regelmatig. Ook op TV.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Da's ook alleen maar onder een treurig select groepje Nederlanders waar dat gebeurt....De beschaafde meerderheid zegt dat niet tegen z'n zoon...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zegt mij nog niets over de etymologie.
Amadea
7 jaar geleden
Kan je een link geven naar een youtube waarop dit gezegd wordt? Het wil er bij mij namelijk niet in dat de vraag op waarheid zou zijn gebaseerd.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik had een collega die elke andere mannelijke collega "Pik" noemde. Vond ik ook raar. Uiteindelijk noemde iedereen hem achter zijn rug om Pik. Bijvoorbeeld: "Met wie heb jij dienst morgen?" "Oh ik zit met Pik"
flyingcrow
7 jaar geleden
Ik vind het ook raar.Ik heb het nog niemand in de kennissenkring horen zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is niet van de laatste tijd hoor.
Ik hoor het al jaren, kan het alleen niet meer plaatsen in welke context, dacht meer in vrienden onder elkaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Paul de Leeuw gebruikt het herhaalde malen bij het afscheid van Guus Verstraete.
http://www.rtlnieuws.nl/boulevard/entertainment/afscheid-guus-verstraete-het-gemis-is-niet-te-bevatten

Het beste antwoord

In het Rotterdamse dialect is een pik een goede vriend en een pikkie een jongetje. Ook in het Amsterdams is een pik een vriend of gabber. Pikkies zijn tevens jongemannen met veel branie maar weinig ervaring.

Pik is in de volkstaal een synoniem voor mannelijk lid. Maar volgens http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M053698 (bij 5) is het ook een liefkozend woord voor een klein kind.

Zwart op wit kan ik het nergens vinden, maar ik vermoed dat in deze uitdrukking het mannelijke lichaamsdeel in overdrachtelijke zin en met gunstige betekenis is overgezet op de hele persoon die in het bezit daarvan is.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank, duidelijk.

Andere antwoorden (1)

Een pikkie/piek is in dit geval 'n jong kuiken.
Het is 'n afgeleide van 'n puntig voorwerp dat 'n stekende beweging maakt. 'n Pikkie is dus een dingetje dat pikt. Zo ook dus 'n pikhouweel, maar ook het mannelijk geslacht wat 'n voorwaartse en stekende beweging maakt...