Wat is biggelen?

Naar mijn weten kunnen alleen tranen biggelen. Maar wat is dat eigenlijk, biggelen? Wat is de oorspronkelijke betekenis van het woord?

Kun je het woord ook in andere betekenissen gebruiken? Bijvoorbeeld: "Het was vanochtend erg glad, de voetgangers biggelden over de straat"?

7 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (2)

biggelen ww. ‘naar beneden rollen (van tranen)’
Vnnl. de tranen bickelen uit de ooghen ‘de tranen rollen uit de ogen’ [1588; Kil.], biggelen ‘afdruipen, afrollen’ [1636; WNT].
De etymologie van biggelen staat niet vast. Mogelijk is er een verband met bikkels, die met knikkers vergeleken werden. Zo schreef Vondel: de tranen biggelden, als knickers, op de wang (WNT). Indien dit verband bestaat, zou bikkelen, biggelen afgeleid zijn van → bikkel.
Bickelen was een variant van biggelen, maar het kon volgens Kil. 1599 ook ‘met bikkels spelen’ en ‘beitelen’ (zie → bikken 1) betekenen.
7 jaar geleden
Volgens woordenboeken is het het langzaam naar beneden rollen van tranen.
Ik heb nergens anders gezien dat het werkwoord 'biggelen' ook in een andere context gebruikt kan worden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Dat is in vroeger tijden wél gebeurd. Lees maar op http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M008681 (eerst even vinkjes plaatsen bij subbetekenissen en eventueel ook citaten). Bijvoorbeeld: "D'uchtenddauw, die biggelt op 't geblaârt".