Waar komt de uitdrukking `een punthoofd krijgen` vandaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.8K
SimonV
9 jaar geleden
De uitdrukking is in de loop van de jaren veertig ingeburgerd geraakt.
Wie het heeft verzonnen en wie het in omloop heeft gebracht is niet bekend. http://weblogs.nrc.nl/woordhoek/2006/06/22/ergens-een-punthoofd-van-krijgen/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.

Antwoorden (3)

Het is gek genoeg niet bekend waar deze uitdrukking van komt.
Een verklaring zou kunnen zijn:

Ergens een punthoofd van krijgen komt uit de cultuur van de maya`s. In hun cultuur was het schoonheidsideaal een lang hoofd (met dus een punt aan de bovenkant) dit bereikte ze door baby`s te laten slapen met hun hoofd tussen twee plankjes. Het is wetenschappelijk bewezen dat dit gedragsveranderingen tot gevolg had. onze uitspraak heeft hier mee te maken…

Maar of men destijds dit al wist in Nederland.....
Ik zou in elk geval wel gek worden van die twee plankjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor dit leuke antwoord.
Mijn juf op de basisschool had het altijd over 'grijze haren en een punthoofd'. Ik denk dat het dus gaat om uitvallende haren (van de stress / ellende) en een daardoor zichtbaar punthoofd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moet je wel een punthoofd hebben en ik heb nog nooit iemand met een punthoofd gezien. Maar bedankt voor je reactie.
In de letterlijke betekenis was punthoofd - een puntig gevormd hoofd - een term uit de verloskunde: Baby’s werden (worden zelfs tegenwoordig nog) soms geboren met een vervormde schedel. Veroorzaakt door langdurig persen tijdens de bevalling of door gebruik van medische hulpmiddelen als een tang, zuignap of pomp. In kranten worden vanaf ongeveer 1940 voorbeelden aangetroffen van overdrachtelijk gebruik: men ging van iets dat slechts met veel moeite – na een zware bevalling – was gelukt, figuurlijk zeggen dat men ‘er een punthoofd van had gekregen’. Zo staat in 1939 te lezen: “Er zijn compagniescommandanten, zoo wordt gefluisterd, die ‘gewoonweg een punthoofd’ hebben gekregen van het zoeken naar een geschikt verblijf voor hun jongens.” Uit de aanhalingstekens is op te maken dat de zegswijze nog fonkelnieuw was. In de oorlogsjaren introduceerde taalvirtuoos Wim Meuldijk (de latere bedenker van Pipo de Clown) in de strip Sneeuwvlok de Eskimo een figuur met de sprekende naam Piet Punthoofd. Deze populaire krantenstrip zal zeker tot de verbreiding hebben bijgedragen.
Amadea
een jaar geleden