Waar komt de uitdrukking "ik heb zoiets van" vandaan?

ik erger me kapot aan die uitdrukking

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
AWM
14 jaar geleden
Als ik dat hoor zeggen door iemand dan heb ik zoiets van: "moet dat nou?".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nu begin jij er ook al mee haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahhaha ja ik heb dat ook ,zeg gewoon hoe het is klaar
+ goeie vraag nico!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zeg gewoon waar het op staat. het heeft trouwens ook geen betekenis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee precies het is "zoiets van"; VERTEL HET GEWOON whahahaa

Antwoorden (7)

Ooit iemand verzonnen
Maar behoorlijk irritant

Toegevoegd na 2 minuten:
veel uitdrukkingen en spreekwoorden zijn afkomstig uit de scheepvaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gegroeid, geworden, ontstaan, denk ik. Waarschijnlijk trapsgewijs uit : ik heb een gevoel/idee dat... waar steeds meer onzekerheid en wazigheid in werd gebouwd.
Irritant, maar ja, taal leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelijk!

Je kunt geen tv- of radioprogramma bekijken of er is wel iemand die meent zoiets te moeten hebben van....

En hoe minder ze te vertellen hebben, hoe meer ze zoiets hebben van..... Vaak gaat er een wat verdwaasde blik aan vooraf, en dan komen de gevleugelde goorden: “Ik heb zoiets van ….” En wat ze ermee bedoelen, gebrek aan woorden misschien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het een soort stopwoord en inderdaad een hele irritante.
De meeste stopwoorden / zinnen zijn overigens erg irri.
Een stopwoord is een uitdrukking die een spreker regelmatig gebruikt zonder er veel betekenis in te leggen. Dit kan zowel een woord als woordgroep zijn.
Pas geleden gaf iemand een lezing en die zei werkelijk in iedere zin: eh, hoe heet dat ook alweer. Om kriegel van te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar blijft deze uitdrukking makkelijk hangen, want steeds meer mensen gebruiken hem. Het is de invloed van de media. Een populair programma kan nieuwe artiesten lanceren, nieuwe woorden, nieuwe hypes en roddels verspreiden en met een beetje herhaling neemt de massa (de kijkers) het vanzelf over.

Het is een stopwoord/stopzinnetje wat weinig betekent maar makkelijk in je hoofd gaat zitten. Het is een soort opvulling waarin je de tijd hebt om goed na te denken hoe je wat erna komt precies gaat zeggen.
Het vervangt dan een beetje de ''eh'' en dat is natuurlijk een stuk eleganter.
Door het vele gebruik van iedereen wordt het echter weer irritant.
In het Engels wordt veelvuldig, "I'm like" en/of "You know"
gebruikt als opvulling, dus het is niet uitsluitend een Nederlands gebeuren. Ik denk ook dat in het Engels de oorsprong ligt.

Zelf heb ik een grotere hekel aan ''helemaal geweldig''
wat ook tot het standaard vocabulaire van vele Nederlandstaligen is gaan behoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fantastisch! +1 (flauw hé, is ook zo'n stopperdje..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik wilde het Engelse I'm like en You know ook aanhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het engels "i have someting of"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, nico, dat is niet letterlijk te vertalen, zoals zo veel uitdrukkingen en gezegden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben als, en jij weet het, is de letterlijke vertaling toch, hahahaha ???
@Dounja.
ach.. het zal mijn tijd wel duren...
en ... alles komt toch anders..
er zijn zoveel dooddoeners
lach er gewoon om.
zonde om je kapot te ergeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou,het is anders helemaal mijn ding! Dat soort uitdrukkingen begint al te jeuken,als je ze 2 keer hebt gehoord. Die zijn waarschijnlijk langzaam het taalgebruik in geslopen,maar uitermate moeilijk ze er weer uit te krijgen.