Die komt uit de bijbel:
in Daniël 5 verschijnt tijdens een feestmaal van de koning plotseling een hand die een paar woorden op de wand schrijft. Niet veel later is de koning dood.
Betekenis: een waarschuwing dat er iets gaat gebeuren.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een teken aan de wand is een waarschuwend teken, een teken van naderend onheil. Dat teken kwam oorspronkelijk uit of van de hemel of van God. Een wonderbaarlijke gebeurtenis werd gezien als voorval dat de macht van God kenbaar maakt.

Het gebruik van teken voor iets dat de macht van God duidelijk maakt staat bijvoorbeeld in Lucas 11:16, 'Anderen verlangden van hem een teken uit de hemel om hem op de proef te stellen'.
Een teken aan de wand komt, zij het niet woordelijk, uit het bijbelboek Daniël. Daarin wordt verteld hoe in Babel koning Belsassar een feestmaal houdt. 'Terwijl ze dat deden verschenen er vingers van een mensenhand die iets op het pleisterwerk van de wand van het koninklijk paleis schreven, precies tegenover de luchter, zodat de schrijvende hand goed zichtbaar was voor de koning' (Daniël 5 vers 5). Op de muur verschijnen de woorden Mene, mene tekel ufarsin die door de profeet Daniël uitgelegd worden als voorafschaduwing van Belsassars ondergang: God maakt een einde aan uw heerschappij, u bent gewogen en te licht bevonden.
Amadea