Waar slaat de uitdrukking 'als de gesmeerde bliksem' op?

Bv. ga als de gesmeerde bliksem .......
Waar komt deze uitdrukking vandaan, of wat is hier de achter liggende gedachte achter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (3)

De bliksem is al supersnel.

Stel dat je die bliksem zou kunnen smeren (zoals je de motor van een machine met olie kunt smeren die ervoor zorgt dat de bewegende delen van die motor soepel blijven lopen, zonder wrijving op elkaar) dan zou die bliksem nog sneller 'gaan' dan hij al gaat.

Het is dus een zegswijze met een overdrijving erin voor iets dat 'supersnel' gaat.
11 jaar geleden
Bliksem is super snel, en als de ketting van-bijvoorbeeld-je fiets smeert, gaat ie sneller. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Nederlands is uitermate rijk aan uitdrukkingen van het type "geen bal, geen snars, geen mallemoer". Onder de variaties die daarop bestaan behoren ook de donder en de bliksem, van oudsher taboewoorden - net als de du(i)vel / drommel. In sommige gezegdes is bliksem synoniem voor duivel.
Het karakter van zo'n adverbiale uitdrukking kan worden versterkt door taboewoorden te verlengen met allitererende of bijvoeglijke naamwoorden. Om de dooie dood, als de wiedeweerga, als de sodemieter, als de gesmeerde bliksem. Het woord bliksem wordt vaak gebruikt, omdat het de betekenis van "met uiterste snelheid" heeft. Bliksemsnel.

Het staat eigenlijk nergens beschreven, maar ik heb zo'n vermoeden dat het "gesmeerde" niet de betekenis heeft van met een vettige stof bestreken. Het wordt vast en zeker bedoeld in de betekenis van: ergens langs strijken, en vandaar rakelings langs de grond gaan. Als je 'm smeert, dan ga je snel weg. Als de gesmeerde bliksem: razendsnel.
Amadea