Waar komt de uitdrukking/uitspraak "Nu hebben we de poppen aan het dansen" vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Ben je geholpen met een 100 jaar oude bron? Zie link (nr 539). Volgens mij heeft het boek 1000 pagina's maar dan heb je ook wat.

539. De poppen zijn aan \t dansen (De twist is uitgebarsten).

Zinspeelt op het vroeger algemeen bekende, thans bijna
geheel verdwenen marionettenspel, de oude poppenkasten en
poesjenel lenkelders, welke li. Conscience in zijne jeugd zoo
vermakelijk vond en waarover hij ergens breedvoerig spreekt.
(Zie ook Volkskunde, VII, 36-38).

Als een klein en vlug persoon zich zoo wal gek, wat poli-
chinel aanstelt, dan hoorde ik hier dikwijls: * 't Is precies een
poesjenelle, » en zijn gebaren en handelingen werden betiteld :
< een recht poesjenellenspel. »

Dit polichinel Ie is het Napolil. Polecenella, Hal. Ptilcinellai
personnage bouffou des farces napolltalnes popularisé par
les marionnelles(-0. Men vergel.: de kat yaal op

(I) ll.izi ti ii liMü-jóT.irii, U cl. francais.
C>l Wiuhs, Ü. VI. LUdtrtn, XV.
(3) IUïiFit,D«D*iiai»T«Tin,

— I9S -

(dansen) = het spel, de kijfpariij begint (De Ho en A.'i Ook
ons n r 71 : Daar is 't spel nu op den wagen.
MO. Jan Klaassen (Hansworst). Dal is de ware Jan Klaaszen

Jan Messen (Klaaszoon), de hoof'laclenr uit de Amsler-
damsche poppenkast, werd geboren In 1f>64. Hij was eerst
trompetter bij de ruiterij van prins Willem III; uit zijn
betrekking ontslagen, kwam hij naar Amsterdam, en vertoonde
or, langs de straten, een poppenkast, waarin hij en ziyn wijf
de hoofdrollen vervulden. Hij lei zijn personaadje allerlei
aardigheden en kwinkslagen in den mond, die weinig: vleiend
waren voor het toenmalig gouvernement, maar zeer in den
smaak vielen der smalle gemeente. Zooveel opgang maakte hij,
dat de naam van hansworst of polichinel, aan xfjn hoofd-
personen dj e gegeven, eerlang voor zijn eigen naam moest
plaats maken. Thans nog is de naam Jan Klaassen bij eenieder
bekend.

Er Is nog een andere Jan Klaassen < nl. de fijne huichelaar
en vrome deugniet uit Asselun's kluchtspcl Jan Claeszonu
of de gewaande Dient t maagd, 1633. — Hij komt nog voor
0[> een oude kinderprent met het on ierschrift :
Jan Klassen zit hier droog en stijf
En licht om Saartje Jans zijn wijf.

Van hem rijn de spreek w. ; Een stijve klaas; een houten
klaas; een stijve jan k(aassen t enz. afkomst Ig(t).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is die uitspraak niet van diezelfde man die van lakens een pak maakte terwijl hij rapen aan het koken was?

Maar even serieus:

Dan heb je de poppen aan het dansen
Ook wel: 'Daar heb je de poppen aan het dansen.' Een uitroep die wordt gebruikt als er problemen ontstaan, als er iets misgaat. De uitdrukking is ironisch bedoeld, want poppenspel geldt als een vrolijk soort vertier. Het gezegde wordt ook gebruikt voor speelse activiteiten in en rondom het Poppenspe(e)lmuseum.

En de bron vind je een illustratie die uit 1860 komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De uitdrukking komt uit het poppenspel. Jan Klaassen en Katrijn die als volksvermaak ruzie maken in de poppenkast.