Waar komt de uitdrukking: "Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!" vandaan?

Ik heb deze uitdrukking al heel vaak gehoord, maar wat is de herkomst ervan? Is er een of andere cabaretier ofzo die hem voor het eerst heeft gebruikt, of heeft het een andere oorsprong?

Ik ben heel erg nieuwsgierig

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog nooit gehoord,
Amadea
12 jaar geleden
idem dito. Het is dus geen uitdrukking maar blijkbaar een citaat van een cabaretier wat door meerdere mensen is gebruikt!
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat hoor ik regelmatig zeggen, heel bekend. Ik dacht dat iedereen het kende... Zou het een generatiekwestie kan zijn? Net zoiets als "een piefje en een palletje"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken 'm ook. Maar ook..ik ben niet gek, ik ben een lamp hoor ik vaak ;)
Amadea
12 jaar geleden
Het zal eerder streek- dan generatiegebonden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jongeren, lees mijn antwoord maar, een paar bij mij in de klas zeggen het ook weleens
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik hoor het op mijn werk zelfs bij vijftigers... Zouden die jong zijn, zouden ze kinderen hebben, of zouden ze het zelf hebben onthouden van vroeger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nah, ik ben 15 (bijna 16 :D) en ik heb het nog nooit gehoord op school,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van die lamp snap ik wel.• maar vliegtuig ?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat hij bekend is, bewijst dit leuke T-shirt:
http://www.hebikwatvanjouaan.nl/images/ikbennietgekikbeneenvliegtuig.jpg
Cryofiel
12 jaar geleden
http://www.travelblog.org/Photos/5824961
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken 'm ook. Van vroeger, en nu hoor ik ' m ook vaak. En ik woon nu in een heel ander deel van het land.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nog eentje:
http://www.dumpert.nl/mediabase/foto/5b655452_Aviator.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die is Forbidden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je wat ik wel zou willen zijn!!! Een bloemetjes gordijn. Ook een mogelijke herkomst? Bij zo iets dergelijks blijft het speculeren maar oud is deze uitdrukking wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=-5COsCXUZdc
Cryofiel
12 jaar geleden
Als ik de URL kopieer naar de adresbalk, doet-ie het wel. Misschien werkt het zo beter:
http://www.dumpert.nl/mediabase/31868/5b655452/ik_ben_niet_gek.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mm, ik heb hele andere verhalen gehoord maar idd je kan wel eens gelijk hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo, ja zo doet ie het . Ik vind sommige reacties leuker dan de foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citaat:
Weet je wat ik wel zou willen zijn!!! Een bloemetjes gordijn. Ook een mogelijke herkomst? Dat is uit een liedje van: Ik dacht Wim Kersten. Een z.g. carnavalskraker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik op de middelbare school zat (zo'n 10 jaar geleden) was dit ook alom bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hem een keertje als reclame op tv gezien. Ik weet niet wanneer die reclame is gemaakt, want uit verschillende reactie's is te zien dat deze ''uitdrukking'' al heel lang bestaat. Waarschijnlijk is het gewoon een slogan geweest ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken de uitdrukking ook, ik hoorde hem in de jaren '70.
Ook als 'ik ben niet gek, ik heb een ontslagbewijs'.

Antwoorden (4)

De ''uitdrukking'' Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig, wordt ook gebruikt bij mij op school. Het is gewoon voor de lol bedacht door een leerling ergens in nederland. Kinderen vonden dit grappig en vertelden het aan anderen, het zou me overigens niet verbazen als er zelfs youtube filmpjes van zijn gemaakt. Zo is deze ''uitdrukking'' door heel nederland verspreidt en wordt hij eigenlijk alleen maar op middelbare scholen gebruikt door diverse leerlingen die meestal de lolbroek uithangen in de klas.

Ik bied mijn excuses aan als iemand zich nu beledigt voelt maar het is gewoon een feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U zegt!!!!!!!!! De eerste keer kwam ik hem niet tegen op een school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken 'm denk al 35 jaar. Das al ruim voor jij er was en er een pc ( you tube) was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar heeft het ook een minder populaire tijd doorgemaakt en wordt hij nu steeds weer populairder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken m ook uit mijn kinderjaren, en das toch al ff geleden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor poehaa hoor 'm mijn hele leven al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken 'm al minstens vanaf 1e klas lagere school en dat is toch al 32 jaar geleden dat ik daarin zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook, mijn vroegste herinnering aan deze uitdrukking gaat terug tot ergens in de jaren 70.
Deze uitdrukking kwam ik al tegen in begin 80er jaren en werd niet gebezigd door scholieren maar door volwassenen, er zijn ook meerdere versies van;

Ik ben niet gek, ik ben een duikboot, blub blub blub.

Ik ben niet gek ik ben een helicopter, zoef zoef, zoef.

Bij de laatste maaide de spreker met zijn armen in de rondte.

Toegevoegd na 11 minuten:
De herkomst is niet echt meer te vinden, mijn vermoedde is dat de uitdrukking uit een psychiatrische inrichting komt waar een piloot van de luchtmacht was opgenomen wat in die tijd vaak voorkwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat hoor je toch ook te doen als je zegt dat je een vliegtuig bent? Nou ja, je armen horizontaal uitspreiden dan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, men dient dan met de armen gespreid rond te gaan rennen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Zo doe je dat: http://youtu.be/4KOMUbaxVQ8
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=-5COsCXUZdc
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig.
Als je me niet gelooft, kun je beter uitstappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met of zonder parachute?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt trouwens ook : ik ben niet gek, ik ben een toffee! En dan je armen boven je hoofd doen ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze ken ik nog niet,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whaha, wat een humor :')
Zoals ik al als reactie heb gegeven bij mijn eigen antwoord, hij heeft blijkbaar een minder populaire tijd achter de rug en nu wordt hij weer steeds populairder, weer wat geleerd en nog nieteens op school
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ie er ook met : Ik ben niet gek, ik ben een brandslang en dan uiteraard met bijbehorende beweging?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mijn favoriet: Ik ben niet gek, ik ben een gummetje!
Stond op zo'n heel grote gum die ik had.
OK dit is HEEL vergezocht maar er is blijkbaar niks anders.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt

Kwik (ja iets heel anders) is een gevaarlijke stof en op een gegeven moment werd kwikzout gebruikt om bont los te maken van dieren en dit leidde tot ernstige hersenbeschadiging bij de gebruikers, in het engels is er dus ook de uitspraak: "zo GEK als een hoedenmaker" bekend

VERDER werd kwik in de 2de wereldoorlog gebruikt om VLIEGTUIGEN te saboteren, dus HEEL misschien heeft iemand die kennis ooit gekoppeld tot een uitspraak

Het staat op dit moment in EEN wiki link dus....
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh?!? Volgens mij zit je op het verkeerde forum.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een geweldig antwoord.
Dat van de hoedenmaker weet ik ook en is absoluut waar.
Dat van een vliegtuig kan ook heel goed waar zijn.
Wat mij betreft nam ik het zo van je aan.
Offe,... heb je zelf onlangs een kwikvergiftiging opgelopen?! :-)
amigo
12 jaar geleden
nou ja, dat kan ik niet beoordelen, ik dacht dat ik ze nog op een rijtje had, (hopelijk)? Het is meer dat het in EEN link staat, wel erg toevallig en dan zou deze kennis ook al best oud zijn en dat klopt dan weer met het feit dat er mensen aangaven dat ze deze zin al ruim 30 jaar kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak je geen zorgen. Ik kan vanaf hier beoordelen dat jij ze allemaal op een rijtje hebt. Dat meen ik SERIEUS.
Dat andere was NIET serieus.
Het komt uit de jaren 70/80. In een aflevering van sesamstraat wordt dat gezegd door super grover.
een maand geleden