Wie heeft de uitdrukking "het komt goed" bedacht..erg positief overigens..maar waar komt het vandaan?

het komt goed

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (3)

Volgens mij is dat niet eens een aparte uitdrukking. Maar betekent het meer, dat wat er ook gebeuren zal, uit eindelijk krijgt het een positief einde, loopt alles zoals het hoort, etc.
Volgens mij is dit gewoon normaal, standaard Nederlands taalgebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Dat is niet zozeer een uitdrukking, alswel een normale manier om in het Nederlands te zeggen dat iets vermoedelijk wel weer....goed zal komen.

Wel een nieuwe variant/uitdrukking is ' Komt wel goed, schat' uit de Roosvicee-reclame, die te pas eigenlijk vooral een beetje te onpas wordt gebruikt. Maar het is op geen enkel punt taalvernieuwend - waar bijvoorbeeld de croma-constructie dat wel was.

Toegevoegd na 39 seconden:
Sorry, moet zijn : " Komt wel goed, schatje...."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus voor je antwoord. En gewoon uit nieuwsgierigheid: wat was de 'croma-constructie'? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een zin die precies zo in elkaar zit als indertijd de Croma-reclame : Hou je van vlees, braad je in Croma. In goed Nederlands zouden we natuurlijk zeggen : ALS je van vlees houdt, DAN braad je in Croma. Na die reclame zijn we die 'constructie' meer algemeen gaan gebruiken : Gaat het regenen, blijven we thuis.
Ben je jarig, krijg je een kadootje. Wil je niet verongelukken, moet je voorzichtig rijden. Dat noemen we dus een Croma-constructie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Croma-zin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dank je! :)
De uitspraak; Het komt goed, is verbasterd van het Zuid- Afrikaans naar het Nederlands. Het was eerst 'Alles sal reg kom' Deze uitspraak is toegeschreven aan Paul Kruger, maar het blijkt van J.H Brand te zijn. Zie bron;