Een typisch verschijnsel in het oosten van de Verenigde Staten is de ‘Indian Summer’. Na de eerste stevige nachtvorst in het najaar stuurt een enorme subtropische luchtstroom - die zich uitstrekt van het Grote Meren-gebied tot de Golf van Mexico - de koude poollucht tijdelijk terug naar het noorden.

Een echte Indian Summer duurt minimaal drie dagen, maar kan het ook wel eens twee weken volhouden. De temperaturen lopen op tot rond de 20 graden Celsius overdag en ’s nachts blijft het minimaal boven het vriespunt. Behalve vanwege het heerlijke weer is de Indian Summer geliefd om de spectaculaire herfstkleuren. Die ontstaan doordat de eerste nachtvorst de bomen het sein geeft de voedseltoevoer naar hun bladeren te stoppen.

Wanneer we in Nederland weer hebben dat daar op lijkt, spreken we van een 'indian summer'.

Toegevoegd na 4 minuten:
In Nederland spreken we ook wel van een 'oude wijven zomer', trouwens.

Toegevoegd na 7 minuten:
Why Indian? Well, no one knows but, as is commonplace when no one knows, many people have guessed. Here are a few of the more commonly repeated guesses:

When European settlers first came across the phenomenon in America it became known as the Indian's Summer.
The haziness of the Indian Summer weather was caused by prairie fires deliberately set by Native American tribes.
It was the period when First Nations/Native American peoples harvested their crops.
The phenomenon was more common in what were then North American Indian territories.

It relates to the marine shipping trade in the Indian Ocean (this is highly dubious as it is entirely remote from the early US citations).
It originated from raids on European settlements by Indian war parties, which usually ended in autumn.
In a parallel with other 'Indian' terms it implied a belief in Indian falsity and untrustworthiness and that an Indian summer was an ersatz copy of the real thing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschijnsel ontstaat als gevolg van de ontwikkeling van een anticycloon die zorgt voor standvastig weer. Tijdens de nacht , als gevolg van zijn duur , is er een belangrijke afkoeling die vaak verantwoordelijk is voor nachtvorst, vergezeld van nevel of mist. Overdag is de zonneschijn voldoende om aangename temperaturen te bereiken.
Overigens is deze naam alleen gebruikelijk wanneer dit voorkomt tussen 15 en 30 november.
De oorsprong van de naam is niet helemaal duidelijk, en daarover doen verschillende verhalen de rondte.
Eén hiervan is het verhaal dat het fenomeen genoemd is naar de indianen, die dit zachte weer gebruikten om te jagen in voorbereiding op de winter.
Een andere is dat het weerpatroon vanuit het westen kwam, dus Indische, en niets met indianen te maken heeft.