Waar komt de uitdrukking: "ik schrik me een hoedje" vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken iemand die vingerhoedjes spaart, dus die vingert zich een hoedje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop voor je,dat jij je morgen geen hoedje schrikt en dat je een heel leuke dag hebt samen met je partner!Ik ga er van uit,dat je op de 9e van de 9e in het jaar 09 om 9 uur trouwt,tenminste dat maak ik uit op je vragen en reacties!
Heb ik het mis,sorry!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Peter: Je hebt helemaal gelijk. Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bevalt het? Nu al 4 uur.

Het beste antwoord

De betekenis is heel erg schrikken.
Synoniemen zijn:
Je een ongeluk schrikken
Je dood schrikken
Je een aap schrikken
Etymologisch is dit spreekwoord niet terug te vinden. In van de Dale uit 1864 stond dit gezegde ook nog niet beschreven.
Het woord 'hoedje' wordt wel vaker gebruikt voor 'heel erg'. Bijv. in 'Je een hoedje lachen'

Pedagogisch kan ik het verklaren omdat 'je rot schrikken, je rot lachen, je dood schrikken, je dood lachen, je een ongeluk schrikken ....... ' niet de meest 'nette' en zelf wel verontrustende uitdrukkingen zijn om een kind te leren. Een 'hoedje' klinkt wat minder erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

zou dat geen verbastering kunnen zijn van ik schrik me dood? Maar omdat dood zo ernstig is is het hoedje geworden... Net als shit chips wordt? (als uitdrukking dan haha)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de nette uitdrukking voor, ik schrik me de klere!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In stripverhalen schiet dat hoedje altijd de lucht in.
Zou idd best kunnen dat dat van kolere vandaan komt, wat een nare ziekte is, en wat verbasterd is tot klere.

En is stukken aangenamer om aan te horen dan als men zegt "ik schrik me dood!"
Ik kan het dan nooit laten om te zeggen: "zolang je dat nog zeggen kan zal 't wel meevallen." of kortere versie "je weet je niet wat je zegt!!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo schrikken dat je je hoedje verliest.
Je kunt je ook datzelfde hoedje lachen, met hetzelfde resultaat.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je dan niet beter blootshoofds gaan?
van schrik gaan je haren recht overeind staan; en dit lijkt op een hoedje!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die schrikt roept: "Hoeh". Zou dat het niet gewoon zijn? Dus een hoe-tje in plaats van een hoedje.
5 maanden geleden