Dat komt van vroeger.

In de tijd dat er wedstrijden of aan gokken werd gedaan. (neem bijvoorbeeld een 400 meter sprint). Dan koste het entreegeld om mee te doen, en je kon er dus ook geld mee winnen.

Echter de armere mensen hadden geen geld, maar wilden wel meedoen. Om toch mee te doen gebruikten ze handelswaar als inzet en winst. Deze handelswaar waren spek en bonen.

Dus de armen deden mee voor spek en bonen, niet voor goud, zilver en brons.

Toegevoegd na 49 seconden:
Ik bedoel natuurlijk niet in de tijd dat er aan wedstrijden en gokken werd gedaan, maar vroeger werden er wedstrijden en gokken gedaan waarbij dit het geval was. (middeleeuwen of iets later..)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben er ondertussen achtergekomen dat het begonnen is bij schaatswedstrijden in de 19e eeuw, heb ik ook weer iets geleerd :)

zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam dit filmpje tegen van Willem Wever.
Volgens mij wordt jouw uitdrukking niet genoemd, maar wou hem toch even geven. Best interessant! :)