Waar komt de uitdrukking "pik in, het is winter" vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat ik veel uitdrukkingen kende, maar deze heb ik nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik gebruik hem regelmatig - als 'grijp je kans als deze zich voordoet'. Niet in de letterlijke zin ; daarvoor lijden we niet genoeg armoe. De eerste verklaring van JJ1 is namelijk de juiste. Vroeger werden mensen net als nu geacht zich gewoon aan de wet te houden, maar in het zware, gebrekkige seizoen nam men het wel eens wat minder nauw met de mores ; pik in, het is winter. Die moest je toch zien te overleven.

Het beste antwoord

vroeger, als arme sloeber, had je het heel wat moeilijker in de koude en donkere winter dan tegenwoordig.

Het idee is dat als je zo in nood verkeert, alle morele regels omtrent het mijn en dijn misschien niet helemaal voor 100% hoeft na te leven,
soms ging dat gewoon even niet...... en als je dan echt een gouden kans voorbij zag komen om het makkelijk en ongestraft te doen....

dan zei je...."Pik in, het is winter"

denk ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ heel plausibel...

Andere antwoorden (3)

Dit keer een gok: Uit de hongerwinter van '44, toen de enige manier om aan eten te komen was om het te pikken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Denk zelf ook rond deze tijd, maar dan bedacht tijdens omkappen van openbarebomen, om het hout als brandstof "moest" gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"omkappen"= "omzagen"
Ik kan het nergens vinden, maar ik vermoed dat het ooit een reclame-uitdrukking was. Zo van "profiteer van dit aanbod, nu het koud is", of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij een haagsche uitdrukking, de verklaring is volgens mij als bovenstaand