"over de schreef gaan": een vastgestelde grens overschrijden.

Het spreekwoord ligt oorspronkelijk bij het oude Griekenland. De steengraveerders, die teksten schreven in steen, moesten eerst de eind- en beginpunten uitkerven om hun letters in te vormen, dit noemde men een schreef. De letters in de lithografie zijn bijna altijd in hoofdletters waardoor men die schreven goed kon gebruiken zodat als ze een letter moesten uitkerven ze niet voorbij hun schreef konden kerven. De zegswijze betekent dus dat iemand uitschiet uit zijn schreef waar een letter in gekerfd moet worden (te ver gaan).

Schreef(je) is in het Nederlands een synoniem voor streep(je), zoals blijkt uit de uitdrukking "een schreefje voor hebben", een minder bekende variant van "een streepje voor hebben". Men gebruikt het woord schreef bijvoorbeeld om een streep op de grond bij spelen met centen, noten of knikkers mee aan te geven. De voorwerpen moeten in het spel zo dicht mogelijk bij de schreef worden geworpen, maar de voorwerpen die over de schreef gaan, zijn verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De schreef is te zien als een punt dat ver weg ligt in de betekenis van een grens. Over de schreef gaan is dan ook te vergelijken met de uitdrukking die zegt dat iemand "te ver gaat" in de zin van het overtreden van een zekere grens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over de schreef gaan is een uitdrukking die wil zeggen dat iemand over een denkbeeldig getrokken of geschreven lijn gaat.