Waar komt uitdrukking 'iemand op het matje roepen' vandaan?

In het bijzonder vraag ik mij af wat voor soort matje het is waar men ter verantwoording wordt geroepen (of gestraft). In welke ambiance ligt zo'n matje en welke beroeps- of bevolkingsgroep heeft zo'n matje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

bij ons thuis bestond er vroeger een straf voor stoute kindertjes: "Met de blote billen op de cocosmat zitten". Nadenken over je zonden terwijl de cocosvezels in je billen prikken. Het doet absoluut geen pijn, maar ik werd vroeger toch liever niet op het matje geroepen.

Vergelijk het met "op de trap zitten" of "in de hoek staan".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij de directeur komen die natuurlijk niet de viezigheid van de fabrieksarbeider in z'n schone kantoor wilde hebben.