Bakstenen waren vroeger, met name voor de arme plattelandsbevolking, duur. Boerderijen werden wel gemaakt met muren van leem. Wanneer een boer genoeg had gespaard om voldoende bakstenen te kunnen betalen, werden deze lemen muren vervangen door bakstenen muren. Hieruit stamt de uitdrukking dat iemand steenrijk is: hij heeft dan voldoende geld om stenen muren te kunnen betalen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Historisch: in de vroege middeleeuwen konden enkel kapitaalkrachtigen zich een stenen huis permitteren; de standaard was toen hout...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt, net als de uitdrukking onder de pannen zijn, van het feit,dat maarweinig mensen zich een stenen huis konden veroorloven. Degenen die het wel hadden,werden dus als zeer welgesteld beschouwd. Later ging dat ook op voor de dakbedekking,vandaar het gezegde : Onder de pannen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gewone volk kon vroeger met moeite een houten huis bouwen. Als je een stenen huis kon bouwen, met alle extra arbeid die erbij kwam kijken, dan moest je wel enorm rijk zijn.

In delen van Duitsland zie je dit -grappig- genoeg ook terug: de armen woonden in fachwerkhäuser, terwijl de rijken in bakstenen woonden. Tegenwoordig willen de rijken juist graag fachwerk, want dat is zo mooi nostalgisch.