Waar komt de uitdrukking: In de aap gelogeerd zijn, vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoort daar geen puntje bij? ( Nog betere vraag!)

Het beste antwoord

Een ander niet bekend verhaal , is het niet bevestigde verhaal van het logeren in het oude postiljon "het Gulden aepje" dat gestaan moet hebben in het hartje van Leiden, vlak achter de grote kerk, in de tweede zijstraat gezien vanuit de ingang van de kerk.
In dit logement van 1612 kon men heel vroeger voor 1 gulden overnachten, incl. ontbijt, dit was ook voor die tijd erg goedkoop, voor het gaan slapen kreeg men ook nog gratis beker wijn en juist daar ging het mis, er zat een bedwelmings middel in.
Na een uurtje was met onder zeil en eigenlijk meer dan dat, de bezoeker werd nu totaal beroofd van alles wat maar waarde had, zelfs zijn schoenen waren vaak verdwenen, met een barstende koppijn werd hij in de ochtend , uit het "gulden Aepje" geknikkerd en moest met blote voeten verder, als omwoners dat zagen, zeiden ze tegen elkaar "kijk die heeft in de aap gelogeerd"!
Ik ben nog even op zoek naar de site van dit soort verhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er wordt weleens geopperd dat de uitdrukking ontstaan zou zijn in (of naar aanleiding van) de Amsterdamse herberg 't Aepje of 't Aepgen, gelegen aan de Zeedijk, waar het slecht toeven zou zijn. Ook op internet doet dit verhaal (met enkele varianten) de ronde. Hoewel er aan de Zeedijk inderdaad een pand is dat 't Aepgen heette, is niet te bewijzen dat het pand vroeger een herberg of café is geweest. Het boek Het XYZ van Amsterdam (2002) van Jaap Kruizinga meldt er enkel over: "De begane grond heeft nu een horecabestemming en op de verdiepingen zijn hotelsuites." Ook in andere historische publicaties over (panden in) Amsterdam wordt 't Aepje niet als uitspanning genoemd..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitleg klopt wel maar de uitdrukking komt omdat er nogal wat vlooien waren (van de aapjes) en die sprongen over op de gasten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen idee, maar deze vraag staat duidelijk in de verkeerde categorie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt uit een heel oud kroegje van de wallen.
daar kwamen vroeger matrozen slapen.
ze bleven dan een tijdje aan wal en waren alleen maar aan het feesten. maar omdat ze geen geld hadden om het te betalen hebben ze een aapje gegeven.
ben dr 2 mnd geleden geweest en die vrouw vertelde dit toen.
dat is de oudste kroeg van amsterdam en dat aapje hebben ze opgezet.
zoiets als dit verhaal was het.