Waar komt de uitdrukking:'een jantje-van leiden-' vandaan?

Zoals in de zin: 'Hij maakte zich er vanaf met een jantje-van- leiden.'
Wie was die Jan en was hij bijzonder lui of nonchalant of erger...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

De Leidenaar Jan Beukelszoon was kleermaker en stond erom bekend dat hij na gemaakte fouten met mooie praatjes wist te voorkomen dat hij zijn werk opnieuw moest doen. Beukelszoon sloot zich aan bij de Wederdopers, een fanatieke sekte, en trok in 1534 naar de Duitse stad Munster. Daar kreeg hij door zijn redenaarstalent veel aanhang en na een bloedige machtsgreep liet Jan Beukelszoon van Leiden zich tot koning van Munster uitroepen. In 1536 werd hij door tegenstanders ter dood gebracht. Zijn mooipraterij leverde de uitdrukking 'zich er met een jantje-van-leiden afmaken' op.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie ook mijn lemma op wikipedia http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Jan_van_Leiden&limit=500&action=history
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze dus: http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_van_Leiden