Het komt origineel uit de zeemanswereld,
een zeeman maakte zijn borst nat voor het gevecht begon. Maar nu wordt het voor elke uitdaging gebruikt, dus ook een figuurlijke zoals een examen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met flinke zeegang en verkeerde wind moesten zeilschepen gehalsd worden. De mannen stonden in weer en wind aan de braslijnen, geitalies, toppenanten, halslijnen en schoten, of moesten uitenteren op de marsera's om zeil in te nemen. Naar huidige maatstaven een onvoorstelbaar zwaar werk, waarbij op z'n minst je borst doornat werd. Was het niet van het water dan was het wel van het zweet.

betekenis - voorbereiding op veel en zwaar werk of onaangename toestanden.