Dat is precies waar het vandaan komt, inderdaad. Vroeger had de orgelman nog wel eens een aapje op zijn orgel (meestal een laponder-aap) die van jongsaf aan in gevangenschap leefde, en zich uitsluitend op mensen had gericht. En ze dus ook in hun gedrag in alles nadeed. En omdat aapjes zo op mensen lijken, fysiek, wasdat kopieergedrag zeer herkenbaar voor ons, en hebben we het na-apen genoemd. (Zoals we dingen letterlijk nazeggen ook wel papegaaien noemen).

Alle dieren die van jongsaf bij mensen opgroeien vertonen overigens dergelijk kopieer- gedrag, en zelfs in een mate dat het over generaties aangeboren wordt, maar dan herkennen we het niet altijd alszodanig. Denk bijvoorbeeld aan het blaffen van honden. Wolven en andere wilde honden blaffen niet ; alleen de huishond 'communiceert' op de manier waarop zij horen dat wij dat doen : met veel lawaai.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat klopt, je geeft het antwoord zelf al.

Apen doen niet alleen elkaar na, zij kunnen heel goed mensen imiteren.

Zo zijn er filmpjes op het internet van apen die de was doen, en die een plank doorzagen. Zij weten niet wat het doel ervan is, dus het is niet zo dat zij de was doen voor schone kleren en dat ze de plank echt willen doorzagen. Zij imiteren ons gewoon.

In het engels heet dit aping, in het pools małpuje (małpa = aap). En zo heb je veel meer talen waar dit woord wordt gebruikt, maar niet overal.