Wat betekent het woord 'tories' in de Hindoestaanse cultuur?

'Her (s)tories' is een theatervoorstelling, die een ode is en brengt aan de vrouwen uit de Hindostaanse migratiegeschiedenis.

Blijkbaar kan de titel op twee manieren worden gelezen: 'Her stories' en 'Her tories'. De eerste betekenis begrijp ik: haar verhalen, maar wat wordt er bedoeld met 'Her tories'?

Picture for question
2 maanden geleden

Antwoorden (1)

De term Tory is afkomstig van de Tory Partij, de voorloper van de huidige Conservative Party in het Verenigd Koninkrijk. De term tory wordt nu vaak gebruikt als een alternatief woord voor een conservatief. Tories is het meervoud van tory.

Er zal bedoeld worden aan welke eisen een Hindoestaanse vrouw volgens de conservatieve regels moest voldoen. Zij werd bijvoorbeeld al jong uitgehuwelijkt, moest een sari dragen, en mocht tijdens haar vruchtbare jaren geen tempel betreden,
2 maanden geleden
Antoni
2 maanden geleden
@Amadea, ik ben nog wat meer gaan zoeken. 'Herstories' en 'hertories' blijken woorden die worden gebruikt voor verhalen geschreven vanuit een feministisch perspectief en waarin de rol van vrouwen wordt benadrukt, of verteld vanuit het standpunt van een vrouw. Zie onder andere https://en.wikipedia.org/wiki/Herstory.