Hoe zijn de verzen in de bijbel ingedeeld?

Soms zie je nummers van verzen in de bijbel staan die zomaar tussen 2 woorden staan, en soms zit er ook een heel stuk tussen. Ik snap niet waarom ze die nummers op die plaatsen neerzetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Toen de verschillende boeken van de Bijbel werden geschreven waren deze niet ingedeeld in hoofdstukken en teksten. Deze zijn pas veel later toegevoegd omdat je dan de alinea's sneller terug kan vinden.
Het onderverdelen in hoofdstukken is in het jaar 1228 door de Engelse predikant Stephen Langton gedaan. Het Oude Testament is in 1448 in verzen onderverdeeld en het Nieuwe Testament in 1551. De volledige Bijbel zoals we die nu kennen verscheen voor het eerst in de Geneefse Bijbel in het jaar 1560.
In moderne bijbelvertalingen wordt uitgegaan van de nieuwste stand van zaken van de wetenschap. Dat betekent onder meer dat gebruikgemaakt wordt van de recentste wetenschappelijke edities van de bronteksten. In de vertaling wordt de hoofdstuk- en versnummering aangehouden die in deze nieuwste brontekstedities staat. Daardoor zijn er soms verschillen opgetreden ten opzichte van oudere bijbelvertalingen, die op oudere brontekstedities gebaseerd waren. Vermoedelijk komt het daardoor dat de nummers soms midden in een tekstregel staan.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

er zijn verschillende versnummeringen.
Maar het hangt af van de vertaling waar het nummer staat

De geleerde Robert Etienne (Stéfanus) maakte in 1545 ook een versindeling in het Nieuwe Testament. Hij gebruikte deze versnummering in een Griekse teksteditie die hij uitgaf. In een forum4 las ik, dat de versnummering die voor de Statenvertaling is gebruikt, is overgenomen van deze Griekse teksteditie. Bovendien wijzigde Stefanus ook de indeling van het Oude Testament. In 1553 werd Robert Etiennes Franse bijbel als de eerste complete bijbel met de huidige hoofdstuk- en versindeling uitgegeven.