Wat is een goed plan van aanpak om een informatief boek te schrijven?

Ik heb een heel goed onderwerp en veel verschillende informatie,maar waar moet ik mee beginnen om dit in een geordende verpakking te zetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Zet eerst op een rij voor wie je boek bedoeld is. Is het voor de leek? Een geïnteresseerde? Een kenner? Wat is de basiskennis waar jij vanuit gaat en waar je op voort gaat bouwen? Schrijf je volwassenen of voor kinderen, of voor beide? Dat maakt uit voor de toonzetting en het "tempo". Schrijf op wie je doelgroep is. Dat kan bijvoorbeeld ook als "persona" (zie wiki).
Laat vervolgens je gedachten gaan over wat jij toevoegt voor je doelgroep. Breng jij je eigen ervaring in? Breng je als eerste informatie uit alle windstreken bij elkaar? Voeg je (nog) niets speciaals toe, bedenk dan hoe je jouw boek speciaal kunt maken. Misschien met fantastische illustraties, of leuke anekdotes.
Weet je voor wie je gaat schrijven en wat je toevoegt, schrijf dan eens in één a4'tje op hoe je aan je doelgroep zou uitleggen waar je boek over gaat. Stip de onderwerpen aan die je wilt aanstippen. Laat dit lezen aan een vriend of vriendin en laat hem of haar vragen stellen over de inhoud. Wat ontbreekt er? Is het interessant en begrijpelijk wat je hebt opgeschreven?
Op basis van dit A4'tje kun je je hoofdstukindeling gaan maken. Zet achter je rij van hoofdstukken hoeveel bladzijden tekst je denkt nodig te hebben. Hiervoor kun je je A4'tje gebruiken: hoeveel tekst had je daar nodig om iets uit te leggen? Kijk ook naar de informatie die je al hebt verzameld.
Kijk of je hoofdstukindeling een beetje in balans is. Grote valkuil bij elke informatieve tekst is dat je te diep ingaat op een deel van de materie. Het leest het lekkerst als je voor elk hoofdstuk ongeveer evenveel pagina's hebt. Als dat niet zo is, moet je misschien schrappen, of juist nog meer informatie zoeken bij minder belichte onderwerpen.
Heb je je indeling, ga dan schrijven. Hou bij het schrijven je doelgroep en de indeling in de gaten. Wees niet bang je werk door anderen te laten lezen en laat anderen vragen stellen bij je werk. Zoek iemand die goed is in redactioneel werk en laat je teksten redigeren. Hou een verwijzingenlijst bij, zodat je niet achteraf nog al je bronnen op een rij moet zetten.
Heb je de eerste twee hoofdstukken af, stuur die dan met de verdere opzet van je boek naar een uitgever, die boeken uitgeeft die in jouw straatje passen. Vraag om commentaar.
Met een goed onderwerp, toegevoegde waarde voor een duidelijke doelgroep, een opzet die in balans is, een goede redacteur en een geïnteresseerde uitgever kan het haast niet mis gaan. Maar weet dat het hard werken is!
Ik wens je heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Begin met de hoofdstuk indeling (op een rij zetten van de informatie-brokken waarover je vertellen wil). Maak dan een inleiding (wellicht komen er dan nog wat hoofdstukken bij).
Ga dàn pas de hoofdstukken uitwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het voorwoord/inleiding kun je van alles kwijt. Zoals de aanleiding en eventueel motivatie om je boek te schrijven. Door dit boeiend te omschrijven kan 'jouw' aspirant-lezer worden geënthousiasmeerd....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst uitgebreid research doen.