Ik ben op zoek naar een titel van een kinderboek waarbij je elke keer kon kiezen hoe je wilde hoe het verder ging, hoe heet deze?

Ik heb vroeger een boek gelezen (was een kinderboek). In dat boek n je zelf elke keer kiezen hoe je wilde hoe het verder ging. Je werd dan ook verwezen naar een bladzijde in het boek. Zo kon je het hele boek door en verschillende verhalen lezen. Kan iemand mij helpen aan de titel.

1.9K
HeerVoldemort
een jaar geleden
Hoi MarliesTheFast Misschien heb je hier ook nog iets aan. Deze vraag heb ik enkele jaren geleden gesteld. Mogelijk geven de antwoorden jou ook een antwoord. https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/boeken-auteurs/vraag/500524/titel-boek-waarin-jezelf-misdaad/

Antwoorden (1)

Er zijn veel mogelijkheden. Wat voor verhaallijn betrof het? Wat het bijvoorbeeld kan zijn is

"Oproep in de ruimte"van Jean Nugent, uit 1986 (jij meldt niet hoe lang geleden dat vroeger van jou was). Een science fiction verhaal over een jonge techneut die via zijn radiotelescoop contact krijgt met buitenaardse wezens, een ruimtereis maakt en weer op de aarde terugkeert. Wat hij allemaal meemaakt hangt van de lezer af. Na elk "hoofdstuk", in lengte variërend van een halve tot anderhalve bladzijde, moet je namelijk kiezen hoe hij verder wil gaan. Vervolgens word je verwezen naar een volgend hoofdstuk. Zo zwerf je vooruit en soms achteruit door het boekje en zo kan het verhaal heel kort of iets minder kort duren. De avonturen zijn spannender naarmate je "moediger" of "slimmere" keuzes maakt.

of een andere optie is

"De verdwenen juwelen van Naboeti" van R.A. Montgomery, uit 1984. De lezer zelf is de hoofdpersoon van dit verhaal: neef Peter en nichtje Loes hebben je hulp nodig om de juwelen van Naboeti te zoeken. De kostbare juwelen zijn plotseling verdwenen. Jij moet ze zien te vinden. Je pakt je koffers en vertrekt. Dan begint het avontuur. De lezer geraakt in zeer uiteenlopende, vaak hachelijke, situaties. Op kritieke momenten moet je een keuze maken uit twee alternatieven. De gemaakte keuze verwijst naar een andere bladzijde, alwaar het verhaal verder gaat. Door de opzet van het boek is het mogelijk verschillende malen opnieuw te beginnen om totaal ergens anders te eindigen. Totaal 38 verschillende avonturen.

maar wat het ook kan zijn is

"Je codenaam is Jonas" van Edward Packard, uit 1984. Geheimagent Jonas krijgt opdracht om een vermiste, waarschijnlijk ontvoerde professor op te sporen en daarmee het geheim van het walvislied, waarvan de professor de kennis bezit, te ontsluieren, voordat de tegenpartij hem vóór is. De schrijver hanteert de aanspreekvorm "jij", daarmee de lezer tot hoofdpersoon makend. Deze moet telkens kiezen uit 2 of 3 handelingsmogelijkheden om dan op een bepaalde bladzijde het verhaal -27 verschillende einden- te vervolgen. Sommige bladzijden worden in meerdere verhalen gebruikt.

et cetera et cetera
Amadea
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
@Amadea, @MarliesDeFast, "De verdwenen juwelen van Naboeti" en "Je codenaam is Jonas" zijn twee boeken uit de serie "Kies je eigen avontuur". De hele collectie bestaat uit zes boeken: 1) De verdwenen juwelen van Naboeti
2) Je codenaam is Jonas
3) Wie vermoordde Hendrik Hoek?
4) De ruimte in
5) Met de ballon naar de Sahara
6) Reis onder water Maar misschien vallen die andere boeken onder 'et cetera, et cetera'...? Op de website https://www.bibliotheek.nl kan iedereen met het trefwoord "meerkeuzeverhalen" andere vergelijkbare boeken vinden.
Amadea
een jaar geleden
Dat schreef je al in het antwoord waar HrVoldemort naar verwijst in haar reactie op de vraag, Antoni. We komen echter geen stap verder als de vraagsteller niet reageert. Waarom zou zij of hij dat niet doen?
Amadea
een jaar geleden
Nog een optie buiten die serie en mijn eerst gegeven mogelijkheid: "Jij in het Wilde Westen" van Edward Packard, uit 1983. Je komt als cowboy aan in Deadwood City waar je al gauw ontdekt dat er moeilijkheden op komst zijn. Je kunt zelf kiezen welke avonturen je in dit verhaal te wachten staan.