Hoe heet dit SF boek over een planeet die eens in de zoveel jaar duisternis kent?

Ik heb dit boek een jaar of 20 geleden gelezen.

Het gaat over een planeet die normaal altijd verlicht is. (Meerdere zonnen ?)
Wetenschappers ontdekken dat eens in de zoveel jaar de planeet verduisterd raakt en dat de mensen op die planeet dan volledig in paniek raken en hun verstand verliezen. In de chaos die dan ontstaat gaat hun beschaving keer op keer opnieuw ten onder.

De scenes die ik me herinner is o.a. dat in het eerste hoofdstuk de schrijver uitlegt dat hij 'aardse' woorden gebruikt voor zaken die de bewoners op die planeet totaal anders zouden noemen. Dit omdat de tekst, met al die alien-woorden, anders onbegrijpelijk zou worden.
Hij noemt dan een voorbeeld waarin zo'n wezen van die planeet een wandelingetje rond de stad gaat maken. Met alien-woorden is dat niet te volgen, met aardse woorden is de tekst plots wél begrijpelijk.

Een andere scene gaat over een onderzoek naar een achtbaan in het duister. De mensen zijn zo afhankelijk van licht dat een ritje in een donkere achtbaan ze al gek maakt. De hoofdpersoon moet onderzoeken of de achtbaan zo gevaarlijk is dat deze gesloten moet worden.

Het beste antwoord

Misschien bedoel je het klassieke sciencefictionverhaal 'Nightfall'. Dat speelt zich af op een planeet waar de nacht slechts om de 2049 jaar valt.
De planeet Lagasj (bij Silverberg-versie Kalgash) heeft zes zonnen om zich heen, waarvan minstens een altijd zichtbaar is, ten minste aan de Universiteit van Saro, waar het verhaal zich afspeelt. Op de omschreven avond schuift een onbekend hemellichaam voor de dan enig zichtbare zon Beta en dreigt die te verduisteren. Een aantal geleerden ziet echter verband met het verleden, want ongeveer om de 2049 wordt de beschaving op hun planeet vernietigd door een allesoverheersende paniek, hysterie en gevoel van claustrofobie. De wetenschappers blijven het fenomeen (van een heldere zon tot rode gloed) volgen en blijven voorts hopen dat hun nu met alle kennis die ze dan hebben, een catastrofe bespaard blijft. Als alles donker is, zit de bevolking ineens met miljoenen zichtbare sterren om zich heen, die ze normaal door het zonlicht nooit zien.

De Amerikaanse schrijver Robert Silverberg werkte het verhaal rond 1990 uit tot de roman Nightfall, dat toen vertaald werd als Ondergang. Deze roman werd later weer verfilmd.
SimonV
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Top !
Dat is 'm
Ritsuka
3 jaar geleden
Oeh, die ga ik eens lezen, klinkt goed.